De eerste 3 maanden van 2021 vormen hierdoor het beste kwartaal van de afgelopen 2,5 jaar.
Verkopen per kwartaal
De verkopen per kwartaal, uitgedrukt in megawattpiek, zijn in onderstaande tabel te zien.
Periode |
Aantal megawattpiek |
Eerste kwartaal 2020 |
35 |
Tweede kwartaal 2020 |
27 |
Derde kwartaal 2020 |
57 |
Vierde kwartaal 2020 |
86 |
Eerste kwartaal 2021 |
92 (+163 procent) |
Focus op productie
Tesla stelt momenteel gefocust te zijn op het versnellen van de productie van energieopslagproducten, het verbeteren van de capaciteit en efficiëntie voor het installeren van Solar Roofs en het vergroten van het marktaandeel in de markt van reguliere zonnepanelen voor bestaande huizen.
‘We blijven onze installatiemogelijkheden voor Solar Roof verbeteren door een groot aantal installateurs in dienst te nemen en op te leiden, en de installatietijd drastisch te verkorten’, aldus het bedrijf. ‘Naarmate deze productlijnen groeien, zullen we extra personeel moeten inhuren, met name geschoolde elektriciens om de opschaling van Solar Roof te ondersteunen.
Diversiteit daken
Hoewel de gemiddelde installatiekosten voor de zonnedaken volgens Tesla zijn verbeterd in vergelijking met de voorgaande periode, blijven ze nog steeds aanzienlijk en dragen ze onevenredig bij aan de kosten voor de Tesla-divisie energieopwekking en -opslag. De brutomarge voor deze divisie daalde hierdoor van +4 naar -20 procent. Dit wijt Tesla grotendeels aan de toegenomen verkopen van zijn zonnedakpannen.
Het langetermijnsucces is volgens Tesla dan ook afhankelijk van stijgende marges door grotere productie- en installatievolumes. Topman Elon Musk meldt in een toelichting op de kwartaalcijfers dat het beoordelen van de daken waarop de zonnedakpannen geïnstalleerd worden de snelle uitrol belemmert. De diversiteit van daken – en daarmee de complexiteit van het installeren – zou sterk variëren. Per dak zou de installatietijd met een factor 2 tot 3 verschillen, wat een one-size-fits-allbenadering qua prijs en installatie bemoeilijkt.