De groei van de zonnepaneelverkopen is volgens Tesla het resultaat van ‘zinvolle verbetering van de retrofitstrategie inclusief productvereenvoudiging, kostenreductie en toonaangevende prijzen’.
Verkopen per kwartaal
Voor het bedrijf is het vierde kwartaal van 2020 het beste kwartaal sinds 2018. Toen werd in het derde kwartaal 93 megawattpiek aan zonnepanelen verkocht. ‘We verwachten echt dat we marktleider worden op het gebied van zonne-energie en dan nog veel verder gaan’, aldus topman Elon Musk woensdag tijdens een toelichting op de kwartaalcijfers.
De verkopen per kwartaal, uitgedrukt in megawattpiek, zijn in onderstaande tabel te zien.
Periode |
Aantal megawattpiek |
Eerste kwartaal |
35 |
Tweede kwartaal |
27 |
Derde kwartaal |
57 |
Vierde kwartaal |
86 (+59 procent) |
Heel 2020 |
205 (+18 procent) |
Zonnedakpan
Verder meldt de fabrikant grote vooruitgang te hebben geboekt bij het uitbreiden van de implementaties van zijn zonnedakpan Solar Roof, omdat het team is uitgebreid en tegelijkertijd de installatie-efficiëntie is verbeterd.
Aan het einde van het derde kwartaal meldde Tesla al erin geslaagd te zijn om op het dak van een woning binnen 1,5 dag een Solar Roof te installeren.
Fikse groei uitrol energieopslag
Bij de uitrol van energieopslagsystemen bereikt Tesla een mijlpaal. Voor het eerst werd er in één kalenderjaar tijd 3 gigawattuur aan batterijen uitgeleverd. Dat betekent een groei van 83 procent ten opzichte van het voorgaande kalenderjaar.
Die groei is volgens de fabrikant vooral te danken aan de populariteit van het batterijopslagsysteem Megapack waarmee Tesla zich richt op de utiliteitsmarkt. Maar ook de uitrol van de Powerwall in de residentiële markt blijft groeien. Bovendien stelt Tesla progressie geboekt te hebben bij de productie, wat de verkoopcijfers in de komende maanden verder moet aanjagen.