- Eerste call nieuwe subsidie Vlaanderen voor zonnepanelen bij bedrijven opent 17 mei
- Nieuwe versie NEN 7250 en norm brandveiligheid zonnepanelen in en op gebouwschil op komst
- Holland Solar: ‘Onderzoek naar veilige combinatie van verschillende merken connectoren’
- Brandweer Nederland presenteert handreiking: ‘Regelgeving nodig voor veiligheid bij aanleg zonnepanelen op daken’
- Consortium wil binnen 1 jaar recyclingfabriek voor zonnepanelen bouwen
- Te weinig plaats voor opleiden installateurs zonnepanelen: ‘Overgangstermijn erkenningsregeling moet mogelijk verlengd’
- Gedragscode woningcorporaties biedt weinig soelaas: Wet natuurbescherming remt plaatsing zonnepanelen af
- Solarcowboys verlaten gestaag Vlaamse zonne-energiemarkt: ‘Kwaliteitscontroles blijven noodzaak’
Nieuwe oplossing Solar Monkey voor monitoring zonnepanelen: service wordt verdienmodel
Solar Monkey heeft een nieuwe oplossing gepresenteerd voor het monitoren van zonnepaneelsystemen. In een online-dashboard kunnen installateurs de prestaties van al hun systemen monitoren, ongeacht het type omvormer.
Bij onderprestatie krijgt de installateur bericht en via een app en kwartaalrapportages worden klanten positief betrokken gehouden.
Geheim
‘Monitoring is meer dan alleen problemen signaleren en oplossen’, vertelt chief executive officer Jan Pieter Versluijs van Solar Monkey. ‘Tegelijkertijd ligt er een grote kans. Klanten zijn vaak trots op hun zonnepanelen. Door hen positief te betrekken, zien we een sterke toename in het aantal referenties. Dit is het geheim van succesvolle installateurs. Onze nieuwe monitoring geeft al onze klanten die kans. Daarmee maken ze van hun klanten trouwe ambassadeurs, en van service een verdienmodel.’
Elke installateur eigen app
Samen met het dashboard biedt het bedrijf zijn installateurs ook een consumenten-app. Hiermee kan de installateur klanten inzicht bieden in het rendement op hun investering.
Solar Monkey hoopt de waarde van installatiebedrijven te verdubbelen door ze te helpen met innovatieve tools en verdienmodellen. Versluijs hierover: ‘Wie zijn klanten herinnert aan zijn goede werk, krijgt meer referenties. En een betrokken klant is goud waard voor de toekomst. Wie gaat over een paar jaar die batterij en die laadpaal installeren?’