logo
wvhj2023
© Liander
© Liander
25 november 2020

Minister Wiebes: controleren transportindicaties netbeheerders door ACM onwerkbaar

Minister Wiebes van Economische Zaken meldt dat hij de door netbeheerders afgegeven negatieve transportindicaties niet gaat laten controleren door Autoriteit Consument & Markt (ACM). Dat is volgens hem onwerkbaar.

Voor de eerste subsidieronde van de Stimulering Duurzame Energieproductie en Klimaattransitie (SDE++) – die deze week is geopend en waarvoor 5 miljard euro beschikbaar is – moeten projectontwikkelaars een transportindicatie aanvragen. Uit de transportindicatie moet blijken dat de transportcapaciteit beschikbaar is voor de locatie waarvoor men de subsidie aanvraagt. De verklaring biedt echter geen garantie dat het aangevraagde vermogen in de toekomst beschikbaar is.

Transportindicatie werkt goed
Projectontwikkelaars krijgen een negatieve transportindicatie als door de netbeheerder is aangetoond dat er geen transportcapaciteit beschikbaar is. De netbeheerder moet hiertoe een openbaar congestiemanagementonderzoek publiceren.

Inmiddels zijn er 2 subsidierondes geweest waarin een transportindicatie verplicht was. ‘Het middel werkt goed en draagt eraan bij dat er met name aanvragen voor zon- en windprojecten worden gedaan in gebieden waar op het elektriciteitsnet nog voldoende ruimte is’, stelt minister Wiebes. ‘Sinds de introductie van de transportindicatie zijn er zorgen geuit door de markt en ook door de Tweede Kamer. De kern van de kritiek hierbij is dat de afweging van de netbeheerder om voor een gebied wel of geen transportindicatie te verstrekken niet goed inzichtelijk is voor een projectontwikkelaar en daarmee niet transparant genoeg.’

Motie GroenLinks
De Tweede Kamer nam daarom eerder al een motie aan van GroenLinks-Kamerlid Tom van der Lee aan, die opriep om projecten die geen transportindicatie krijgen toch nog in dezelfde  openstellingsronde te laten meedoen als de (ACM) een klacht hierover gegrond verklaart.

Volgens Wiebes is de motie door de tijd ingehaald. ‘Er is overleg op gang gekomen tussen enerzijds de netbeheerders en anderzijds de betrokken brancheverenigingen van projectontwikkelaars om beter te begrijpen hoe netbeheerders tot de conclusie komen dat er sprake is van congestie in bepaalde gebieden. Het is voor het tempo in de energietransitie van belang dat netbeheerders transparant zijn over waarom congestiemanagement op bepaalde locaties in het net wel of niet mogelijk is. Marktpartijen zijn daarnaast vertrouwder geworden met het middel transportindicatie, dat enerzijds wel ontwikkelingen in bepaalde gebieden remt, maar tegelijkertijd ook duidelijkheid biedt aan de sector en voorkomt dat projecten worden ontwikkeld die vanwege de schaarste aan transportcapaciteit niet gerealiseerd kunnen worden.’

Gesprek met netbeheerders voortzetten
Desalniettemin meldt minister Wiebes samen met de ACM een toezichthoudende rol te hebben verkend. ‘Daarbij bleek dat het toetsen door de ACM van afgegeven transportindicaties door de netbeheerders zeer inefficiënt is, omdat die rol of heel beperkt zou zijn (bijvoorbeeld een controle of er een onderzoek naar congestiemanagement is gedaan) of er speciaal hiervoor een nieuw algemeen geldend kader ontwikkeld zou moeten worden. Daarbij is de verwachting dat aanvullend toezicht op de huidige manier van verstrekken van transportindicaties niet zal leiden tot een betere benutting van het elektriciteitsnet. Temeer omdat netbeheerders op dit moment ook bij twijfel een transportindicatie afgeven. Ik wil om deze reden het huidige systeem van de transportindicatie nu niet veranderen, maar juist het gesprek met de sector en de netbeheerders voortzetten op welke manier de transparantie nog verder kan worden vergroot.’

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten