logo
wvhj2023
© Zuhal Demir
© Zuhal Demir
9 oktober 2020

Vlaanderen roept bedrijven op misleidende campagnes rond zonnepanelen te stoppen

Minister Zuhal Demir heeft installatiebedrijven in Vlaanderen gevraagd te stoppen met misleidende campagnes over zonnepanelen waarbij het verdwijnen van de terugdraaiende teller als verkoopargument wordt gebruikt.

In Vlaanderen werd in maart 2019 een akkoord bereikt over de invoering van de digitale meter bij eigenaren van zonnepanelen. Uitgangsprincipe is dat zonnepaneeleigenaren 15 jaar lang het rendement mogen behouden van de huidige, terugdraaiende teller. De Vlaamse energieregulator VREG stapte vervolgens echter naar het Grondwettelijk Hof om bezwaar te maken tegen dit voordeel voor zonnepaneeleigenaren.

Subsidie in 2021
Vlaanderen voert ongeacht de beslissing van het Grondwettelijk Hof per 1 januari 2021 een nieuwe subsidie in voor de uitrol van zonnepanelen bij huishoudens. Deze is van toepassing voor pv-systemen met een maximaal AC-vermogen van de omvormer van 10 kilovoltampère en in 2021 bedraagt de maximale subsidie 1.500 euro.

Nu of nooit
Andries Gryffroy (N-VA) heeft de misleidende campagnes in het Vlaams Parlement aangekaart bij minister Demir. ‘De jongste maanden zien we in de media en sociale media nogal wat campagnes waarin wordt gezegd dat het nu of nooit is voor wie nog wil profiteren van zonnepanelen, dat men dat nu, in 2020, moet doen, niet in 2021. Je ziet dus dat een aantal installateurs en leveranciers proberen om nu nog de mensen ervan te overtuigen, met een misleidende campagne, vind ik eigenlijk, eerlijk gezegd, om dit toch nog dit jaar te installeren. Uiteraard zijn wij voorstanders van investeringen in hernieuwbare energie. Dat is altijd een goed idee. We hebben het in de commissie ook al herhaaldelijk gehad over die procedure bij het Grondwettelijk Hof, over het feit dat die ons niet zint, maar oké, het is de regulator die dat heeft beslist. Ik vind het echter toch wel bizar dat men een dergelijke campagne voert.’

En Gryffroy vindt minister Zuhal Demir aan zijn kant: ‘Als ik zie dat ook belangrijke spelers heel duidelijk de boodschap geven aan de consument dat het nu of nooit is, dat die voor het jaareinde, voor 1 januari, zijn zonnepanelen moet installeren omdat hij dan een garantie op de terugdraaiende teller heeft, dan vind ik dat niet correct. Het is dan ook om die reden dat ik al maanden aan een stuk, wanneer ik zo’n berichtgeving zie, daar telkens opnieuw op reageer. Ik vind het immers belangrijk dat de consument met kennis van zaken bestellingen doet. We weten allemaal dat er een beroep is tegen de regeling die dit parlement heeft goedgekeurd, dat dat dossier nu bij het Grondwettelijk Hof ligt. Er hangt dus een zwaard van Damocles boven dat dossier. Ik vind dat de consument dat ook mag en moet weten. Wat dat Grondwettelijk Hof zal doen, weet ik natuurlijk niet. Ik heb geen glazen bol. Ik ben echter natuurlijk wel zeer bezorgd, want het gaat over honderden, duizenden gezinnen die mogelijk zullen worden aangesproken door de uitspraak van het Grondwettelijk Hof.’

Niets wijs maken
Leveranciers moeten volgens Demir dan ook op een correcte manier communiceren naar de consument. ‘Ik ga ervan uit dat de meesten dat wel doen, maar je hebt er een aantal die aan niet-correcte berichtgeving doen. Ik zie dat de jongste tijd steeds meer. Ik zou van hieruit ook nog eens een oproep willen doen aan al die leveranciers om de mensen echt niets wijs te maken, om hen erop te wijzen dat het dossier nog bij het Grondwettelijk Hof is. … Hoe het Grondwettelijk Hof zal oordelen, weet ik niet. Ik ga daar nu ook geen uitspraak over doen. Mijn kabinet bereidt zich wel voor op de verschillende mogelijke pistes van de uitspraak. In welke richting die uitspraak ook gaat, er zal een oplossing moeten worden gevonden.’

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten