Via het teruggetrokken amendement wilde Van der Lee netbeheerders de mogelijkheid bieden om, indien het net bijna vol zit, een aanbod tot transport onder voorwaarden aan te bieden.
Effectieve oplossing
Van der Lee over het terugtrekken van zijn amendement: ‘Ik heb besloten dit amendement niet nu in stemming te brengen. Ik hoop wel dat betrokken partijen zich inspannen om samen met het ministerie van Economische Zaken en Klimaat te zorgen voor een effectieve oplossing in de nieuwe Energiewet. Doorpakken en tempo maken in het oplossen van capaciteitsissues is cruciaal voor de transitie.’
Amendement ontraden
Nog voor de stemmingen in de Tweede Kamer had de VEMW – de vertegenwoordiger van zakelijke elektriciteitsverbruikers – het amendement ontraden. VEMW-directeur Hans Grünfeld hierover: ‘Door toepassing van het “first-come-first-served”-principe lopen we het risico dat de netten op slot gaan doordat verzwaring van de bestaande en nieuwe aansluitingen wordt uitgevoerd op basis van volgorde van binnenkomst. Transportcapaciteit moet optimaal benut worden, eens te meer nu het een knelpunt blijkt in de realisatie van de klimaatdoelstellingen en de energietransitie’
Het amendement beoogt de wettelijke basis voor congestiemanagement te verbeteren, maar slaagt daar volgens de VEMW niet in, omdat het een onjuiste en nauwe definitie van het wettelijke begrip ‘congestiemanagement’ hanteert. Daarnaast wil het amendement een wettelijke mogelijkheid vaststellen voor het beperken van de transportverplichting, waardoor het volgens VEMW onmogelijk is een afweging te maken tussen de waarde van die capaciteit op enig tijdstip voor verschillende aangeslotenen.