Liander meldde afgelopen zomer al dat er bij Nijmegen-Noord structurele congestie verwacht werd. Er is daar meer vraag naar te contracteren transportcapaciteit dan Liander op dat punt fysiek aan capaciteit beschikbaar heeft. Daarbij werd ook duidelijk dat een flexibiliteitsmarkt in Nijmegen-Noord niet de oplossing is voor het gebrek aan transportcapaciteit. En nu blijkt dus dat ook congestiemanagement – het afstemmen van vraag en aanbod van elektriciteit – voor de korte termijn geen oplossing is.
Nieuw verdeelstation
Voor grootverbruikers die nieuwe of extra capaciteit willen, is het daarmee nu wachten op de uitbreiding van het elektriciteitsnet. Liander bouwt in de regio een nieuw verdeelstation voor elektriciteit, om aan alle aanvragen van bedrijven voor elektriciteitsvermogen te kunnen voldoen. Dit station is naar verwachting in 2023 gereed. De voorbereidingen hiervoor, waaronder het doorlopen van alle vergunningaanvragen en inspraakprocedures, zijn al geruime tijd bezig en kosten veel tijd.
Om de periode tot de komst van het nieuwe verdeelstation te overbruggen, introduceerde Liander eind 2018 een flexibiliteitsmarkt als tussenoplossing. In deze flexibiliteitsmarkt worden vraag en aanbod van energie flexibel op elkaar aangepast. Dit kan door ondernemers ervoor te interesseren het verbruik van elektriciteit tegen een vergoeding te verplaatsen naar een ander moment. Ook kan energie tijdelijk worden opgeslagen. Zo kunnen pieken in het elektriciteitsnet worden voorkomen. De flexibiliteitsmarkt in Nijmegen-Noord functioneert volgens de netbeheerder goed, maar levert onvoldoende flexibel vermogen om het groeitempo van het bedrijventerrein bij te benen.