logo
wvhj2023
© Differ
© Differ
23 augustus 2019

Universiteit Utrecht: ‘Niet alleen inzetten op solar fuels’

Het is riskant om alleen op nieuwe technologieën zoals synthetische brandstoffen in te zetten. Dit betogen Oscar Kraan (Universiteit Utrecht en Universiteit Leiden) en Gert Jan Kramer (Universiteit Utrecht).

Dat stellen de wetenschappers in hun publicatie ‘An Energy Transition That Relies Only on Technology Leads to a Bet on Solar Fuels’ (red. een energietransitie die alleen afhankelijk is van technologie leidt tot een weddenschap op zonnebrandstoffen).

Zware industrie
Kraan en Kramer werkten voor hun publicatie samen met leden van het Shell Scenarios Team en publiceerden hun wetenschappelijk artikel deze maand in het tijdschrift Joule.

Ondanks de snelle vooruitgang in zonne- en windenergie blijft een volledig schone energievoorziening volgens de wetenschappers nog een enorme uitdaging: sectoren als de zware industrie, de lucht- en scheepvaart en het wegtransport kunnen nu nog niet zonder koolstofhoudende brandstoffen.

Techno-optimisten
De wetenschappers zien liever een gecombineerde aanpak. ‘In het discours rondom de energietransitie bestaan ruwweg 2 kampen’, vertelt Oscar Kraan. ‘Aan de ene kant zijn er de “techno-optimisten”, die geloven dat de marktwerking voor de oplossing zal zorgen. Oftewel: de productie van synthetische brandstoffen zal op een gegeven moment vanzelf haalbaar worden dankzij een voortschrijdende techniek en een steeds kleiner wordend prijsverschil met bestaande fossiele brandstoffen. Aan de andere kant zie je het meer geaccepteerde beeld dat de energietransitie niet zonder een sterke overheid kan, die CO2-heffingen oplegt, een efficiënte toepassing van schone-energiesystemen faciliteert en zorgt voor bebossing en CO2-opslag. Dat soort maatregelen kun je namelijk niet aan de markt overlaten.’

200 dollar
De productie van synthetische CO2-neutrale brandstoffen zoals solar fuels is afhankelijk van een aantal factoren die op papier eenvoudig lijken maar in de praktijk nog lang niet uitontwikkeld zijn. ‘Allereerst moet je waterstof produceren. Vervolgens haal je CO2 uit de lucht en dat zet je dan weer om in koolmonoxide. Als je ten slotte zorgt dat je met dat laatste gas en met waterstof de juiste chemische verbinding maakt, dan heb je de gewenste brandstof. Maar daarvoor is wel een grote hoeveelheid zonne-energie nodig, anders is de milieuwinst tenietgedaan’, aldus de wetenschappers.

En dat alles wordt pas interessant wanneer een vat synthetische brandstof 200 dollar moet opbrengen (red. ter vergelijking: de prijs van een vat ruwe olie schommelde de afgelopen jaren tussen de 50 en 100 dollar). ‘Ongetwijfeld zal het procedé op den duur geoptimaliseerd worden, maar het wordt pas een succes wanneer we vooruitgang boeken bij alle stappen in het proces.’

Kraan en zijn collega’s pleiten er daarom voor om niet alleen in te zetten op synthetische, hernieuwbare brandstoffen. ‘Ga door op de bestaande weg en werk ondertussen aan rendabele synthetische brandstoffen. Mocht het nu zo zijn dat we vooruitgang boeken bij slechts enkele van de productiestappen daarvan, dan profiteren de nu gangbare schone technologieën daar sowieso van.’

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten