
Bewoners vinden duurzaamheid belangrijk, maar onzekerheid over techniek en overheidsbeleid houdt mensen volgens het onderzoek tegen te investeren. Mochten mensen het geld hebben, dan zou zij eerder investeren in zonnepanelen (1e keus), een warmtepomp (2e keus) of zonneboiler (3e keus) dan in een nieuwe keuken, slaapkamer of tuin.
De meeste Nederlanders, 63 procent, zijn bereid zelf opgewekte energie met anderen te delen. Bijna de helft van de bewoners geeft aan de investering in een duurzamere woning nog te hoog te vinden, 41 procent vindt dat de overheid eerst duidelijke kaders moet aangeven.
Met de resultaten van het onderzoek wil Feenstra haar dienstverlening verbeteren zodat meer mensen hun woning van duurzame energie kunnen voorzien, hun energieverbruik kunnen verminderen en hun energiekosten kunnen verlagen.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.