
Schiphol en de gemeente Haarlemmermeer voeren de zero-emissiezone in als onderdeel van de ambitie om in 2030 volledig uitstootvrij en afvalvrij te zijn. Het aantal vervuilende voertuigen in het gebied moet daarvoor omlaag.
Gefaseerde invoering
De zone geldt uitsluitend voor bestel- en vrachtauto’s die rijden op benzine, biodiesel, diesel of liquified petroleum gas (lpg). Personenauto’s mogen de zone gewoon in- en uitrijden.
De invoering gebeurt stapsgewijs. Vanaf 1 januari 2026 hebben bestelauto’s met emissieklasse 4 of lager geen toegang meer tot de zone. Ook vrachtauto’s die vóór 2017 op kenteken zijn gezet worden geweerd. Nieuwe bestel- en vrachtauto’s op fossiele brandstoffen die vanaf 1 januari 2025 zijn gekentekend, mogen evenmin de zone in. Vanaf 2027 volgt een volgende stap: dan worden ook bestelauto’s met emissieklasse 5 of lager uitgesloten.
Ontheffingen mogelijk
Voor sommige voertuigen gelden uitzonderingen. Ondernemers die slechts af en toe in Schiphol- Centrum moeten zijn, kunnen een dagontheffing aanvragen. Dit is maximaal 12 keer per jaar per kenteken mogelijk. Daarnaast zijn er ontheffingen voor bijzondere voertuigen zoals voertuigen met zware laadkranen, voertuigen die zijn aangepast voor een handicap of voertuigen die niet uitstootvrij te koop zijn.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.