
De Europese klimaatdenktank Ember meldt dat nieuwe markten snel overschakelen op elektrische voertuigen (ev’s), waardoor ze zich bij Europa en China voegen met een hoog marktaandeel ev’s en bovendien de traditionele automarkten voorbijstreven.
China
De wereldwijde verkoop van elektrische auto’s kent een ommekeer. Opkomende markten nemen het voortouw in de elektrificatie van mobiliteit en laten ontwikkelde economieën als de Verenigde Staten en Japan achter zich. Tussen januari en oktober 2025 was meer dan een kwart van de wereldwijde nieuwe autoverkopen elektrisch, waar dat in 2019 slechts 3 procent was.
In totaal hebben 39 landen in 2025 een verkoopaandeel van meer dan 10 procent bereikt voor elektrische auto’s. Een derde van deze landen ligt buiten Europa. Ter vergelijking: in 2019 waren er slechts 4 landen die deze mijlpaal hadden bereikt, allemaal binnen Europa. China bereikte dit jaar voor het eerst een verkoopaandeel van meer dan 50 procent voor elektrische auto’s.
Zuidoost-Azië nieuwe koploper
De ASEAN-regio in Zuidoost-Azië ontwikkelt zich als nieuwe leider in de adoptie van elektrische voertuigen. Vietnam heeft zijn verkoopaandeel sinds 2024 verdubbeld naar bijna 40 procent dit jaar, waarmee het land het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie voorbijsteekt.
Thailand heeft dit jaar voor het eerst een verkoopaandeel van meer dan 20 procent bereikt. Singapore, Thailand en Vietnam hebben daarmee allemaal hogere verkoopaandelen voor volledig batterij-elektrische voertuigen bereikt dan de Europese Unie (EU).
India, Mexico en Brazilië hebben nu een hoger verkoopaandeel elektrische auto’s dan Japan. Indonesië heeft dit jaar een verkoopaandeel van 15 procent bereikt en heeft daarmee de Verenigde Staten ingehaald wat betreft elektrische penetratie. Deze verschuiving markeert volgens de onderzoekers een belangrijk keerpunt in de wereldwijde automarkt.
Chinese export groeit
Chinese elektrische auto’s vinden steeds meer nieuwe markten buiten de OESO-landen. Sinds juli 2023 zijn niet-OESO-markten verantwoordelijk voor alle groei in Chinese export van elektrische voertuigen. Mexico, Brazilië, de Verenigde Arabische Emiraten en Indonesië zijn in 2025 topbestemmingen geworden voor Chinese elektrische auto’s.
‘In 2025 is het zwaartepunt verschoven’, stelt Euan Graham, elektriciteits- en data-analist bij Ember. ‘Opkomende markten halen niet langer in, zij leiden de verschuiving naar elektrische mobiliteit. Deze landen zien de strategische voordelen van elektrische voertuigen, van schonere lucht tot verminderde import van fossiele brandstoffen. De aanname dat de groei van elektrische voertuigen buiten Europa en China zal stagneren, is al achterhaald.’ Graham benadrukt dat opkomende markten de toekomst van de wereldwijde automarkt zullen vormgeven.
Impact op olievraag
De verschuiving van consumenten en beleidsmakers in opkomende markten richting elektrische voertuigen is een wereldwijd belangrijke trend. De ontwikkeling zal volgens Ember grote gevolgen hebben voor de toekomstige vraag naar olie. Opkomende markten zullen tussen nu en 2050 het grootste deel van de nieuwe autoverkopen voor hun rekening nemen.
Het onderzoek van Ember analyseerde beschikbare maandelijkse data voor 60 landen die in 2024 goed waren voor meer dan 97 procent van de wereldwijde verkoop van elektrische voertuigen.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.