
De wereldwijde verkoop van elektrische auto’s blijft daarmee records breken.
Sterke groei
Na opnieuw een jaar van robuuste groei zijn de wereldwijde verkopen van elektrische auto’s op weg om in 2025 de 20 miljoen stuks te overschrijden. Dit komt overeen met meer dan 25 procent van alle verkochte auto’s wereldwijd. De elektrificatie van het wagenpark zet daarmee door, ondanks economische tegenwind die druk heeft gezet op de auto-industrie.
Volgens het IEA-rapport werden in 2024 al meer dan 17 miljoen elektrische auto’s verkocht, waarmee het marktaandeel voor het eerst boven de 20 procent uitkwam. In de eerste 3 maanden van 2025 stegen de verkopen verder met 35 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Alle grote markten noteerden nieuwe records voor verkopen in het eerste kwartaal.
Chinese dominantie
China handhaaft zijn positie als marktleider op het gebied van elektrisch vervoer. Elektrische auto’s waren in 2024 goed voor bijna de helft van alle autoverkopen in het land. Het aantal elektrische auto’s dat alleen al in China werd verkocht – meer dan 11 miljoen – is gelijk aan het mondiale totaal in 2022.
‘Onze gegevens tonen aan dat, ondanks aanzienlijke onzekerheden, elektrische auto’s wereldwijd op een sterke groeitraject blijven’, aldus IEA-directeur Fatih Birol. ‘De verkoopcijfers blijven nieuwe records vestigen, met grote gevolgen voor de internationale auto-industrie. Tegen het einde van dit decennium zullen meer dan 2 op de 5 verkochte auto’s elektrisch zijn.’
Prijsontwikkeling cruciaal
De groeiende betaalbaarheid van elektrische voertuigen speelt volgens de onderzoekers een cruciale rol in de verkoopgroei. Wereldwijd daalde de gemiddelde prijs van een batterij-elektrische auto in 2024 door toenemende concurrentie en dalende batterijkosten. In China was twee derde van alle verkochte elektrische auto’s vorig jaar goedkoper dan hun conventionele tegenhangers, zelfs zonder subsidies.
De prijskloof met traditionele brandstofauto’s blijft echter bestaan in veel andere markten. In Duitsland lag de gemiddelde prijs van een batterij-elektrische auto nog steeds 20 procent hoger dan die van een conventionele auto. In de Verenigde Staten waren elektrische auto’s zelfs 30 procent duurder.
Lagere gebruikskosten
Tegenover de hogere aanschafprijs staan lagere operationele kosten. Elektrische auto’s blijven in veel markten bij de huidige energieprijzen consequent goedkoper in gebruik. Zelfs als de olieprijzen zouden dalen tot 40 Amerikaanse dollar per vat, zou het rijden met een elektrische auto in Europa via thuisladen nog steeds ongeveer de helft kosten van het rijden met een conventionele auto, waarbij de onderzoekers uitgaan van de huidige stroomprijzen voor huishoudens.
Opkomende markten
Opkomende markten in Azië en Latijns-Amerika zijn nieuwe groeicentra geworden, waarbij de totale verkoop van elektrische auto’s in deze regio’s in 2024 met meer dan 60 procent is gestegen. China, dat meer dan 70 procent van de wereldwijde productie voor zijn rekening neemt, exporteerde vorig jaar bijna 1,25 miljoen elektrische auto’s naar andere landen.
De Verenigde Staten zag de verkoop van elektrische auto’s met ongeveer 10 procent stijgen op jaarbasis tot meer dan 1 op de 10 verkochte auto’s. Europa kende echter een stagnerende markt doordat subsidieregelingen en ander ondersteunend beleid afnamen, hoewel het marktaandeel van elektrische auto’s rond de 20 procent bleef.
Elektrische trucks
Het rapport besteedt ook aandacht aan elektrische vrachtwagens. Wereldwijd stegen de verkopen hiervan met ongeveer 80 procent vorig jaar, goed voor bijna 2 procent van alle verkochte vrachtwagens wereldwijd. Deze groei, aangedreven door een verdubbeling van de verkoop in China, werd ondersteund door de kosteneffectiviteit van sommige zware elektrische vrachtwagens in vergelijking met hun diesel-equivalenten.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.