
Wie in Vlaanderen een bidirectionele laadpaal wil installeren, moet dit melden bij netbeheerder Fluvius. De netbeheerder voert vervolgens een verplichte keuring uit om te verzekeren dat aan de specifieke normen en veiligheidsvoorschriften van Synergrid wordt voldaan. Vlaams minister van Energie Melissa Depraetere meldt daarmee in antwoord op parlementaire vragen van Tom Ongena (cd&v) dat vehicle-to-grid (v2g) laden technisch al mogelijk is.
Ingebouwde omvormer
Uit cijfers van Fluvius blijkt dat het totale vermogen van geïnstalleerde niet-publieke bidirectionele laadpalen met een ingebouwde omvormer op dit moment 174,5 kilovoltampère bedraagt. De technische barrières op het vlak van vehicle-to-grid (v2g) bevinden zich vooral binnen de software-instellingen van auto’s met een ingebouwde omvormer. Autofabrikanten bepalen dus of de v2g-functionaliteit wordt toegestaan voor compatibele wagens.
Ongena verwees in zijn vraag naar de nieuwe Renault 5 Electric, waarvoor de v2g-functionaliteit in Frankrijk al commercieel beschikbaar is, maar in Vlaanderen voorlopig niet geactiveerd kan worden.
Vlaams regeerakkoord
Depraetere wil de komende periode drempels wegwerken die bidirectioneel laden kunnen belemmeren. In het Vlaams regeerakkoord staat namelijk dat de regering zich als doel stelt om binnen deze legislatuur bestaande regelgevende drempels uit de energieregelgeving rond slim en bidirectioneel laden in kaart te brengen en weg te werken. Met behulp van proefprojecten worden deze inzichten getoetst en gespecificeerd.
Vlaanderen heeft volgens haar al enkele regulatoire barrières geïdentificeerd en aanpassingen doorgevoerd om het gebruik van v2g te optimaliseren. Zo had Synergrid een maximum vermogensgrens van 10 kilovoltampère opgelegd voor omvormers bij kleine installaties die elektriciteit op het net plaatsen. ‘Als een particulier beschikt over zonnepanelen gecombineerd met een batterij en hier een bidirectionele laadpaal aan zou toevoegen, kan die vermogensgrens worden overschreden’, duidt Depraetere. ‘Fluvius heeft deze grens inmiddels verhoogd tot 25 kilovoltampère.’
Indien het maximumomvormervermogen zich boven 10 kilovoltampère bevindt, valt de installatie niet meer onder kleine installaties. De energieleverancier heeft dan de mogelijkheid om een apart contract voor injectie te eisen. Depraetere: ‘In dat geval wordt men ook btw-plichtig volgens de federale wetgeving en moet men over een btw-nummer beschikken. Dit vormt mogelijk een barrière om van v2g-technologie gebruik te maken, maar valt onder de exclusief federale bevoegdheid.’
Fiscaal kader onduidelijk
Het fiscaal regelgevend kader voor de verrekening van energie tussen verschillende partijen die betrokken zijn bij bidirectionele energieuitwisseling in geval van bijvoorbeeld bedrijfswagens is onduidelijk. ‘Ook dit betreft een federale bevoegdheid’, zo benadrukte de minister.
Binnen het flexibiliteitsplan 2025 werd specifieke aandacht gevestigd op het afstemmen van procedures en technische voorschriften op flexibele assets zoals mobiele batterijen en slim en bidirectioneel laden. Het plan stelt dat technische procedures en voorschriften geen discriminatoire belemmeringen mogen bevatten die een vlotte homologatie van nieuwe toepassingen zoals mobiele batterijen of bidirectionele laadinfrastructuur zouden verhinderen.
Potentie groot
Ongena wees in zijn vraag op het grote potentieel van v2g voor energieopslag. Volgens Elia’s Blauwdruk 2050 zou 1 miljoen wagens met 60-kilowattuurbatterij niet minder dan 60 gigawattuur aan opslag kunnen bieden, oftewel een derde van het dagelijkse verbruik van België in 2023.
De minister gaf tot slot aan geen weet te hebben van overleg tussen autoconstructeurs en aanbieders van v2g-diensten om deze technologie versneld te activeren in Vlaanderen.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.