
‘Toch worden zakelijke batterijen nog vaak als complex ervaren, door eindklanten en installateurs’, zegt Humfrey Disco, Head of C&I Benelux bij SolarEdge. ‘Wij maken het echter eenvoudig; ondersteunen installateurs bijvoorbeeld van verkoop en ontwerp tot en met ingebruikname, zodat ze moeiteloos batterijsystemen met een optimale toegevoegde waarde kunnen implementeren.’
Zeer succesvol
‘Het gaat goed met SolarEdge’, zegt Disco, terugkijkend op een bewogen jaar voor de zonne-energiesector. Maar ook wij moesten ons uiteraard aanpassen aan de nieuwe marktomstandigheden in Nederland en onze organisatie daarop inrichten. De vraag naar zonnepanelen is sterk teruggevallen, met name als gevolg van de aanstaande afschaffing van saldering. Die zal onherroepelijk weer aantrekken als het vertrouwen is hersteld, hoewel niet naar het niveau van de hoogtijjaren. Aan de andere kant groeit de batterijmarkt snel als reactie op veranderende regelgeving, en daar richten we ons steeds sterker op.’
De populariteit van thuisbatterijen neemt snel toe in Nederland. Dat betekent nieuwe kansen voor pv-installateurs, en SolarEdge wil die maximaal bedienen, ook in turbulente tijden. Zo lanceerde het bedrijf in 2025 de Charged UP-campagne, voornamelijk gericht op het enorme bestaande klantenbestand in de consumentenmarkt, reeds zo’n 800.000 huishoudens. SolarEdge genereert leads en speelt die door naar installateurs. Die kunnen vervolgens SolarEdge Home 48V-batterijen en een 3-fase Hub-omvormer tegen een concurrerende prijs aanbieden middels een cashbackactie. En die is zeer succesvol, vertelt Disco. SolarEdge verkocht al zo’n 6.000 thuisbatterijen in Nederland.
Grotere opslagcapaciteit
Disco: ‘In 2026 introduceren we bovendien een nieuwe productlijn: Nexis. Daar verwachten we veel van. Dit modulaire systeem – omvormer en opslag – maakt het plaatsen van een grotere opslagcapaciteit mogelijk, en daarmee betere optimalisatie van de energiebalans. Onze Nexis-omvormers variëren van 4,9 tot 78 kilowattuur en daarmee bieden we ook oplossingen voor kleine en middelgrote bedrijven. Daarnaast blijven we inzetten op de integratie van slimme software, zoals het cloudgebaseerde energiemanagementsysteem (ems) SolarEdge ONE. Dat ondersteunt maximale zelfconsumptie, maar natuurlijk ook dynamic time-of-use en negatieve prijsoptimalisatie, en is simpel in te schakelen via onze installateurs-app.’
Lees het volledige artikel hieronder in de Solar & Storage Magazine Marktgids 2026.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.