logo
© VDH Solar
© VDH Solar
8 december 2025

VDH Solar zet hoog in op batterijen: ‘We staan aan het begin van een nieuwe groeicurve’

In een tijd waarin de zonne-energiemarkt onder druk staat, heeft VDH Solar sinds het aantreden van Miranda Nouwen een opvallende transitie doorgemaakt. Het bedrijf heeft de afgelopen tijd hoog ingezet op batterijen.

Die keuze heeft de groothandel niet alleen door moeilijke tijden geloodst, maar ook in de voorhoede gepositioneerd voor een markt die zich volgens Nouwen aan de vooravond van explosieve groei bevindt. ‘De thuisbatterij is straks niet meer weg te denken uit het Nederlandse energielandschap.’

Niet zonder risico
De zonne-energiemarkt kent nog altijd turbulente tijden. Waar groothandels vroeger zonnepanelen, omvormers en montagesystemen verkochten, vormen batterijen een steeds groter deel van de omzet. VDH Solar heeft die ontwikkeling als een van de eersten omarmd.

‘Toen ik hier in de zomer van 2024 startte, hebben we in de eerste maand de kosten en baten in verhouding gebracht met het oog op de toekomst’, opent Nouwen het gesprek. ‘Daarna hebben we snel de transitie naar batterijen gemaakt. Dat was natuurlijk niet zonder risico. Op de laatste editie van Solar Solutions Amsterdam, in maart 2025, zei iemand nog tegen mij: “iedereen lacht je uit; je focust te veel op batterijen”. Ik heb toen uitgelegd dat ik ervan overtuigd was dat batterijen the next big thing zouden worden in de energietransitie.’

Die inschatting blijkt juist. Waar batterijen vorig jaar slechts 3 procent van de omzet van VDH Solar uitmaakten, is dat nu 55 procent. En die groei zet door. Nouwen: ‘We zien de batterijverkopen nu elke maand met 25 procent stijgen – maand op maand.’

Installateurs opleiden
Tegelijkertijd constateert ze dat veel installateurs nog moeten wennen aan het verkopen van batterijen. VDH Solar heeft daarom een uitgebreid trainingsprogramma opgezet. ‘Onder de naam “Thuisbatterij On Tour” trainen we in België en Nederland installateurs in het verkopen én monteren van thuisbatterijen’, vertelt Nouwen. ‘Uit gesprekken met installateurs blijkt dat ongeveer driekwart van hen nog geen batterijen heeft verkocht, maar er wel over nadenkt. Met onze trainingen halen we die drempels weg.’

Lees het volledige artikel hieronder in de Solar & Storage Magazine Marktgids 2026.

Deel dit artikel:
In samenwerking met
storage_magazine_logo

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten