logo
© Timon Schneider | Dreamstime.com
© Timon Schneider | Dreamstime.com
19 november 2025

Waakhond: consumenten verdwalen in jungle van energieleveranciers

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) constateert dat veel huishoudens moeite hebben energiecontracten te vergelijken. De toezichthouder start een onderzoek naar verbetering van transparantie.

Uit de Energiemonitor Klantbeleving blijkt dat een meerderheid van 59 procent van de consumenten vindt dat er te veel leveranciers zijn om een goed overzicht te houden. Meer dan de helft, te weten 55 procent, vindt het moeilijk om prijzen goed te doorgronden vanwege tijdelijke acties en welkomstkortingen. Ruim een kwart, te weten 28 procent, vindt het moeilijk om energiecontracten en leveranciers met elkaar te vergelijken.

Onderzoek gestart
De toezichthouder heeft hier al vaker aandacht voor gevraagd en start nu een onderzoek om te kijken hoe de transparantie en vergelijkbaarheid verbeterd kan worden. Belangrijk is volgens de waakhond dat huishoudens weten waarvoor ze kunnen kiezen en de opties kunnen vergelijken. Dat vergroot niet alleen het vertrouwen in de markt, maar ook de betrokkenheid bij de energietransitie.

‘In de energietransitie nemen de keuzemogelijkheden voor consumenten toe’, zegt ACM-bestuurslid Manon Leijten. ‘Het is belangrijk dat consumenten een goed geïnformeerde keuze kunnen maken en energiecontracten eenvoudig en eerlijk kunnen vergelijken. Energieleveranciers hebben hierbij een belangrijke rol. Door duidelijke, vergelijkbare en begrijpelijke informatie te geven over prijzen, voorwaarden en duurzaamheid, kunnen zij consumenten helpen om weloverwogen keuzes te maken.’

Telefonische werving ongewenst
Een kwart, te weten 26 procent, van alle consumenten is in de afgelopen 12 maanden telefonisch benaderd voor een nieuw energiecontract. Bijna de helft van deze consumenten, te weten 45 procent, voelde zich daarbij onder druk gezet.

67 procent vond het vervelend om ongevraagd te worden gebeld. De ACM roept daarom opnieuw op om te stoppen met telefonische werving.

Warmtenet
Huishoudens die zijn aangesloten op een warmtenet zijn minder tevreden over de totale dienstverlening van hun leverancier dan huishoudens die verwarmen met gas of elektriciteit: 54 procent tegenover 71 procent. Over het algemeen zijn warmteverbruikers wel tevreden over hoe snel en goed het water verwarmt, maar minder tevreden over de hoogte van de prijzen en het inzicht in het verbruik.

Warmteverbruikers kunnen zelf niet kiezen van welke leverancier zij hun warmte afnemen. Daarom vindt de ACM het belangrijk dat warmtebedrijven open en begrijpelijk communiceren over tarieven en dienstverlening en dat warmteleveranciers die dienstverlening ook daadwerkelijk leveren, zodat consumenten beter inzicht krijgen in wat zij betalen en waarom.

Oriëntatie
Uit de monitor blijkt dat er veel mensen zijn die zich wel oriënteren, en na het vergelijken besluiten om bij hun huidige leverancier te blijven. 11 procent van de consumenten is in de afgelopen 12 maanden veranderd van energiecontract, wat neerkomt op 39 procent van de consumenten die zich hebben georiënteerd.

Tijdens het oriëntatieproces maken consumenten relatief vaak gebruik van prijsvergelijkingssites met 39 procent en de websites van energieleveranciers met 31 procent. 25 procent van de consumenten die zich hebben georiënteerd of die zijn veranderd van contract, gaf als aanleiding dat ze informatie over een aantrekkelijke aanbieding kregen. Tevredenheid met het contract bij de huidige energieleverancier is de voornaamste reden om uiteindelijk niet te veranderen van contract met 50 procent.

Kennis over netbeheerkosten
Kennis over de netbeheerkosten op de energierekening voor stroom en gas is relatief hoog onder consumenten. 68 procent van de consumenten zegt te weten wie de netbeheerder van het stroom- of energienet in hun buurt is. 82 procent zegt te weten dat de netbeheerkosten een vast onderdeel zijn van hun energierekening. Dat de overheid bepaalt hoe hoog de netbeheerkosten zijn is minder bekend: 49 procent van de consumenten zegt dit te weten.

Veel consumenten verwachten de komende jaren meer te gaan betalen voor gebruik van het net: twee derde verwacht meer te gaan betalen voor gebruik van het stroomnet en bij het gasnet is dat 65 procent.

Deel dit artikel:
In samenwerking met
storage_magazine_logo

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten