logo
© Tonyv3112 | Dreamstime.com
© Tonyv3112 | Dreamstime.com
3 november 2025

Consument krijgt van rechter aanbetaling thuisbatterij terug

Een consument heeft met succes zijn aanbetaling voor een thuisbatterij teruggevorderd van Solaar. De rechtbank Zeeland-West-Brabant oordeelde dat het bedrijf een bedrag van ruim 3.600 euro moet terugbetalen.

De klant maakte tijdig gebruik van zijn herroepingsrecht en krijgt daarom al zijn geld terug.

Volledig gelijk
In de uitspraak van afgelopen juni – maar die pas in oktober gepubliceerd werd – gaf de kantonrechter de eiser volledig gelijk in zijn claim tegen Solaar. De consument had een overeenkomst voor de aankoop van een thuisbatterij gesloten, maar besloot na betaling van een borg van 250 euro en 2 aanbetalingen van in totaal 3.387,75 euro de koop te herroepen binnen de wettelijke bedenktermijn.

Opvallend was dat Solaar tijdens de procedure niet is verschenen en geen verweer heeft gevoerd. Uit een e-mailbericht dat de eiser overlegde, bleek zelfs dat het bedrijf zelf erkende dat het de bedragen moest terugbetalen. Desondanks had Solaar dit nog niet gedaan, waardoor de consument naar de rechter moest stappen.

Telefonisch lastiggevallen
De rechtbank wees een claim voor immateriële schadevergoeding af. De eiser stelde dat hij en zijn echtgenote sinds het herroepen van de overeenkomst regelmatig telefonisch werden lastiggevallen en zelfs bedreigd. Hoewel de rechter erkende dat deze situatie vervelend was, oordeelde hij dat er geen sprake was van psychisch letsel van voldoende ernstig karakter om schadevergoeding toe te kennen.

Wel kende de rechtbank 736 euro aan proceskosten toe voor griffierecht, reiskosten, parkeerkosten en gemiste inkomsten van de eiser. De kosten voor inkomstenderving van de echtgenote werden niet toegekend omdat zij geen partij was in de procedure.

Herroepingsrecht
De uitspraak komt op een moment dat er veel aandacht is voor agressieve verkoopmethoden van thuisbatterijen door malafide bedrijven. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwde eerder dit jaar voor misleidende praktijken en ontving honderden klachten over de telefonische verkoop van deze producten.

Vanaf 1 juli 2026 wordt de telefonische verkoop van thuisbatterijen verder aan banden gelegd. Dan treedt namelijk een wettelijk verbod in werking voor bedrijven om consumenten zonder voorafgaande toestemming telefonisch te benaderen voor de verkoop van deze producten.

Solaar onder vuur na televisie-uitzending Radar

Solaar B.V. kwam eerder dit jaar al in opspraak door een onderzoek van televisieprogramma Radar. Het televisieprogramma onthulde hoe het belteam van Solaar agressieve verkoopmethoden hanteerde.

Opmerkelijk aan de werkwijze was dat verkopers beschikten over persoonlijke gegevens van potentiële klanten, zoals hun adres, energieleverancier en het feit dat zij zonnepanelen hadden geïnstalleerd. Met deze informatie wekten de verkopers vertrouwen bij consumenten. De thuisbatterijen werden aangeprezen met onrealistische terugverdientijden. Solaar bood klanten ook financiering aan, vaak tegen hoge kosten, waardoor de beloofde besparingen teniet werden gedaan.

Het Nationaal Warmtefonds, waar Solaar namens klanten leningen aanvroeg, plaatste na klachten een waarschuwing op hun website. Het fonds heeft Solaar op een uitsluitingslijst geplaatst. Ook Duurzaam Nederland – handelend onder Milieubewust Nederland – Batterijnet en Batteroo staan op die lijst. Dit betekent dat consumenten die zaken willen doen met deze bedrijven hiervoor geen lening kunnen krijgen bij het Warmtefonds.

Deel dit artikel:
In samenwerking met
storage_magazine_logo

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten