Televisieprogramma Radar berichtte afgelopen week over agressieve en misleidende verkoop van thuisbatterijen door bedrijven die eerder energiecontracten verkochten tegen te hoge prijzen. Het zou gaan om 3 batterijbedrijven die gelieerd zijn aan het callcenter Global Marketing Bridge dat door waakhond ACM jarenlang beboet werd vanwege de misleidende verkoop van energiecontracten.
Torenhoge boete
Rooderkerk stelde eerder dit jaar ook al Kamervragen over de verkooppraktijken bij thuisbatterijen. Hermans stelde toen dat de ACM genoeg instrumenten heeft voor handhaving.
‘Wat vindt u ervan dat bedrijven mensen onjuist en onvolledig informeren en onder druk zetten om een veel te dure thuisbatterij te kopen?’, vraagt Rooderkerk nu. ‘Wat vindt u ervan dat bedrijven dreigen met een torenhoge boete wanneer iemand de aankoop binnen de wettelijke 14 dagen bedenktijd wil annuleren? Welke consequenties kunnen worden verbonden aan dit soort agressieve praktijken? Kunnen er boetes worden uitgedeeld, of kan de vergunning worden ingetrokken? Welke rechten hebben mensen die voor te veel geld een thuisbatterij hebben aangeschaft en daarbij onjuist of onvolledig zijn geïnformeerd, en/of die onder druk zijn gezet en waarbij is gedreigd met een opzegboete terwijl dit juridisch niet juist is?’
Dezelfde trucs
Daarnaast wil het D66-Kamerlid weten hoe het kan dat dezelfde ‘ondernemers’ onder verschillende bedrijfsnamen opereren en telkens dezelfde trucs uithalen en daardoor door kunnen blijven gaan met hun malafide praktijken. ‘Kunt u toezeggen om alles op alles te zetten om ervoor te zorgen dat niet alleen bedrijven, maar ook de “ondernemers” erachter geweerd worden van de markt? Hoe kan het dat deze bedrijven telkens met een nieuw telefoonnummer bellen, zodat blokkeren geen zin heeft? Wat kunt u daaraan doen?’
Privacy
Verder wil Rooderkerk weten hoe het kan dat de verkopers van thuisbatterijen in het bezit zijn van een telefoonnummer en informatie over het energiecontract en het aantal zonnepanelen van de mensen die zij benaderen. ‘Hoe komen zij aan deze informatie? Is dit legaal? Beschermen energiebedrijven de privacy van hun klanten wel voldoende? Klopt het dat telefoonnummers van mensen verhandeld worden? Kunt u bevestigen dat per 1 januari 2026 telefonische verkoop van thuisbatterijen zonder toestemming vooraf verboden is? Hoe gaat dit verbod worden gehandhaafd? Hoe ziet ‘voorafgaande toestemming’ eruit? Kan dat ook zijn dat iemand algemene voorwaarden accepteert waarin verstopt staat dat “de gegevens gebruikt worden of gedeeld worden met derden voor commerciële doeleinden” of een variant daarop?’
Rol waakhond
Tot slot heeft het D66-Kamerlid nog enkele vragen over de rol van waakhond ACM. ‘Deelt u dat een waarschuwing vanuit de Autoriteit Consument & Markt (ACM) niet genoeg is en dat actieve toezicht en handhaving op zijn plaats is? In het antwoord op vraag 4 op de eerder gestelde vragen over de schimmige verkoop van thuisbatterijen geeft u aan dat de ACM zelf gaat over de onderzoeken die worden uitgevoerd; kunt u toezeggen om in gesprek te gaan met de ACM en aan te dringen op toezicht en handhaving?’
Minister Hermans en Beljaars moeten de Kamervragen van D66 beantwoorden voordat de gebruikelijke termijn van 3 weken is verstreken. Mocht die beantwoordingstermijn te kort zijn, dan kunnen zij een uitstelbericht sturen en de vragen binnen 6 weken beantwoorden.
De maart 2025-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de vakbeurs Solar Solutions Amsterdam, zonnecarports, het productteam circulaire zonnepanelen en de zakelijke zonnedakenmarkt.