
De mobiele batterijcontainer functioneert als een microgrid, een kleinschalig elektriciteitsnetwerk dat energie kan opslaan, verdelen en bijladen.
Druppelladen
Het energiebeheersysteem zorgt voor een constante balans tussen energievraag en -aanbod. Dankzij een proces van ‘druppelladen’ laadt de batterijoplossing continu op met het beperkte vermogen dat beschikbaar is op de locatie.
Willem Verzwijvelt, Head of Technical Services bij Interparking, licht de keuze toe: ‘Als toonaangevende operator van parkeervoorzieningen willen we de overstap naar elektrisch rijden zo toegankelijk mogelijk maken voor onze klanten. Voor onze site in Dinant waren we meteen gecharmeerd van C-battery.’
Transport uitdaging
Het transport van de container vormde een aanzienlijke logistieke uitdaging gezien de afmetingen van de batterij en het gewicht van meer dan 5.750 kilogram. De batterijcontainer werd in Oudenaarde opgehaald met een vrachtwagen met aangepaste laadruimte, waarna het meer dan 170 kilometer aflegde naar Dinant, inclusief passages door smalle straten in het stadscentrum.
Eenmaal op de bestemming werd de container met behulp van een gemonteerde kraan zorgvuldig op zijn definitieve locatie geplaatst. Bjorn Robbens, chief executive officer van C-battery over het project: ‘Onze mobiele batterijcontainer was voor Interparking de ideale oplossing: flexibel, krachtig en betrouwbaar. Als made-in-Europe-fabrikant konden we bovendien een korte levertermijn vooropstellen.’
De september 2025-editie van Solar Magazine is verschenen met aandacht voor de meterkast 2.0, de komst van een ppa-garantiefonds, Sustainable Solutions Kortrijk, de verkiezingen en elektrificatie van de industrie.