logo
© Tonyv3112 | Dreamstime.com
© Tonyv3112 | Dreamstime.com
16 oktober 2025

Geschillencommissie wijst aanvraag hypotheekverhoging zonnepanelen af

De Geschillencommissie van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) heeft een eis van consumenten afgewezen die hun bank verweten hun hypotheek niet te verhogen voor de komst van zonnepanelen.

De bank weigerde extra hypotheek verstrekken voor de installatie van een zonneboiler en zonnepanelen, omdat de woningeigenaren geen pensioenoverzicht aanleverden.

Nul-op-de-meter
De consumenten wilden hun hypotheek verhogen om hun woning te verduurzamen en een nul-op-de-meter (NOM)-woning te creëren. Het ging om de aanschaf van een zonneboiler en 60 zonnepanelen. Na het aanleveren van diverse documenten en een taxatierapport, liep het proces volgens hen vast doordat de bank steeds nieuwe stukken bleef opvragen.

De bank verzocht onder andere om een pensioenoverzicht en een nieuw taxatierapport, hoewel het bestaande taxatierapport van april 2021 slechts enkele maanden oud was. De consumenten vonden deze eisen onredelijk en weigerden de gevraagde documenten aan te leveren, waarna de bank de aanvraag beëindigde.

Beleidsvrijheid bank
De Kifid-commissie oordeelt dat de bank binnen haar beleidsvrijheid handelde bij het bepalen welke documenten nodig waren voor de hypotheekaanvraag. Het stond de bank vrij om te bepalen welke informatie zij nodig had om de aanvraag te kunnen beoordelen, inclusief het opvragen van een pensioenoverzicht.

Volgens de commissie is het niet onredelijk dat de bank wilde weten hoe het pensioen van de aanvragers eruitzag, ook al vonden de consumenten zelf dat dit niets zou toevoegen aan hun aanvraag. Het verzoek om een pensioenoverzicht past binnen de zorgplicht van de bank om de financiële positie van klanten goed te beoordelen, ook met het oog op de toekomst.

Verhoging afgewezen
De vordering van de consumenten om de hypotheek met terugwerkende kracht vanaf november 2021 om te zetten en te verhogen tegen de toen geldende rentecondities, is door de Geschillencommissie volledig afgewezen. Die heeft geoordeeld dat de consumenten niet aannemelijk hebben gemaakt dat zij daadwerkelijk een omzetting van de hypothecaire geldlening hadden aangevraagd, maar alleen een verhoging.

De consument had in september 2021 per e-mail aan de bank geschreven: ‘Enkele maanden geleden heb ik u benaderd om te kijken of wij de hypotheek kunnen verhogen om grotendeels te investeren in het maken van een NOM-woning. We zijn al gasloos en zouden nu energieneutraal willen wonen.’

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten