
Uit de negende editie van de Smart Home Monitor van onderzoeksbureau Multiscope blijkt dat het aantal huishoudens met minimaal 1 slim apparaat is gedaald van 61 naar 56 procent. Desondanks groeide de totale marktwaarde met 200 miljoen euro. Deze ogenschijnlijke tegenstelling wordt verklaard door hogere gemiddelde bestedingen aan slimme verlichting, huishoudelijke apparatuur en slimme speakers.
Energiebesparing
De categorie ‘huishouden en comfort’ vertegenwoordigt met bijna 4 miljard euro het grootste marktaandeel (61 procent). De categorieën ‘beveiliging en veiligheid’ en ‘verlichting en schakelaars’ behouden hun tweede en derde positie in de markt. Deze laatste categorie is relevant voor de energietransitie, aangezien slimme verlichting en schakelaars bijdragen aan energiebesparing in woningen.
Retailer voorkeur
MediaMarkt wordt door 27 procent van de Nederlanders het vaakst geassocieerd met smart home- producten, gevolgd door Coolblue (25 procent) en bol.com (11 procent). IKEA (7 procent) en Amazon (5 procent) completeren de top 5.
In totaal hebben bijna 4,7 miljoen Nederlandse huishoudens minimaal 1 smart home-product in huis. Door slimme apparaten te koppelen aan energiemanagementsystemen kunnen huishoudens hun energieverbruik optimaliseren en kosten besparen.
Het onderzoek van Multiscope werd uitgevoerd onder 7.433 respondenten van 18 jaar en ouder, representatief voor de Nederlandse bevolking.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.