logo
© Andreyi Armiagov | Dreamstime.com
© Andreyi Armiagov | Dreamstime.com
27 augustus 2025

Amsterdamse proef zorgt voor 7,5 procent lagere laadkosten elektrische auto’s

Elektrische rijders die deelnemen aan een proef in Amsterdam met slim laden krijgen gemiddeld 7,5 procent van hun laadkosten terug, terwijl de belasting op het net tijdens piekuren met 70 procent wordt verminderd.

Equans, ANWB, gemeente Amsterdam en Deftpower onderzoeken binnen de proef ‘Actief Slim Laden’ hoe consumenten gestimuleerd kunnen worden om hun elektrische auto slim op te laden aan openbare laadpalen.

3.600 publieke laadpunten
De proef, die plaatsvindt bij ongeveer 3.600 publieke laadpunten in Amsterdam, laat gebruikers zelf kiezen of ze slim willen laden.

Anders dan bij veel andere initiatieven houdt de elektrische rijder hier zelf de controle. Ze geven aan wanneer de accu vol moet zijn, waardoor slim laden alleen gebeurt wanneer de gebruiker aangeeft dat dit mogelijk is. Bovendien krijgt de rijder een deel van de laadkosten terug als beloning.

Financieel voordeel
Na ruim 850 Actief Slim Laden-sessies blijkt de gemiddelde beloning per laadbeurt 0,82 euro te bedragen. Dit komt neer op een gemiddelde cashback van 7,5 procent op de totale laadsessie. De hoogste beloning voor 1 laadbeurt bedroeg tot nu toe 7,14 euro.

De aanpak helpt volgens de intiatiefnemers om de kosten voor elektrische rijders die afhankelijk zijn van openbare laadpalen te verlagen. Thuisladers met een dynamisch energiecontract profiteren al van lagere stroomtarieven tijdens daluren, maar deze mogelijkheden zijn voor openbare laders nog beperkt.

Netontlasting
Het effect op het elektriciteitsnet van slim laden is aanzienlijk. Een Actief Slim Laden-sessie zorgt gemiddeld voor 70 procent lagere stroomvraag tijdens piekuren dan een reguliere laadsessie. Een groot deel van het verbruik wordt verplaatst naar de nacht, wanneer er minder vraag is naar elektriciteit.

Bij brede toepassing kan dit het stroomnet op piekmomenten ontlasten en extra capaciteit creëren. Bovendien kan ‘s nachts opgewekte windenergie beter worden benut en elektriciteit tegen een gunstiger tarief worden ingekocht. De positieve eerste resultaten hebben geleid tot een verlenging van de proef tot eind november.

Elk type
De deelnemende partijen werken nu aan een systeem waarbij de aansturing van slimme laadsessies via de laadpaal gebeurt in plaats van via de auto, waardoor in principe elk type elektrische auto slim kan laden.

Ook krijgen elektrische rijders de optie om standaard slim te laden wanneer mogelijk, zonder dit bij elke sessie te hoeven activeren. De verwachting is dat gebruikers hierdoor nog vaker van slim laden gebruik zullen maken, wat zowel hun portemonnee als het elektriciteitsnet ten goede komt.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten