logo
© Suzan Alberts
© Suzan Alberts
25 augustus 2025

‘Onvoldoende laadinfra bij bedrijven en kantoren, verplicht het gewoon bij wet’

De EU verplicht laadinfra bij niet-residentiële gebouwen. Nancy Kabalt, onder meer voorzitter van het Formule E-team, pleit voor een snelle vertaling van nationale wetgeving. ‘Wees duidelijk, dan gaat het stromen.’

Hoe gaat het met de elektrische auto (ev) in Nederland?
‘Een kleine 80 procent van de nieuwe auto’s die worden verkocht, heeft een batterij. De helft is hybride, de andere helft volledig elektrisch. Het gaat dus redelijk, maar we maken ook al een tijdje pas op de plaats. We waren lang koploper, dat zijn we niet meer.’

Waarom?
‘Bij het Formule-E-team geven we altijd aan dat je drie dingen moet doen als je groei in elektrisch vervoer nastreeft, te beginnen met subsidiëren, bijvoorbeeld middels fiscale voordelen. Daarnaast moet je normeren, bepaalde zaken verplicht stellen of verbieden. Als derde is beprijzen noodzaak; duurder maken wat je niet wilt, wat we in ons land superlastig vinden. Op al deze fronten schiet Nederland momenteel tekort.’

Over normering gesproken, de Energy Performance of Buildings Directive (EPBD) verplicht vanaf 2027 laadinfra bij niet-residentiële gebouwen met meer dan 20 parkeerplekken; minimaal 1 laadpunt per 10 parkeerplaatsen of voorbekabeling voor de helft…
‘Onze regering is nog niet begonnen met de vertaling in nationale wetgeving, terwijl dat wel zou moeten. Dat heeft onder andere te maken met de situatie in Den Haag, bijvoorbeeld een klimaatminister die wel wil, maar aan handen en voeten gebonden werd door coalitiepartijen. En nu is het wachten op nieuwe verkiezingen.’

Onder andere?
‘In Nederland gaan we sowieso opportunistisch om met wat uit Europa op ons afkomt. Kijk naar de discussie over de zakelijke markten en elektrisch rijden. Het zou heel gemakkelijk zijn om een verbod op fossiele leaseauto’s in te voeren vanaf 2030, om maar eens wat te zeggen. Onze regering wil dat echter niet, wijst erop dat dit al op Europees niveau geregeld is. Dat is wellicht gemakkelijk. Als er onrust in de markt ontstaat, kan altijd worden gezegd: “Wij willen het eigenlijk niet, maar ja het moet van Europa”. Wat mij betreft een puur gebrek aan eigen leiderschap.’

Zo werk je niet aan verandering?
‘Normering is uitermate effectief. Kijk naar het besluit over nieuwbouwwoningen; die moeten al even allemaal gasloos zijn. De impact is enorm, want er is geen andere optie meer. Zo zou je bijvoorbeeld ook in het Bouwbesluit kunnen opnemen dat een nieuwbouwwoning een laadpunt moet hebben, doe dat gewoon. Nog een voorbeeld: binnen een VvE is er altijd wel iemand die geen laadpunten op de parkeerplaats wil hebben, bijvoorbeeld vanwege onzinnige mythes over brandgevaar, veiligheid of dat het nog beter is even te wachten op waterstof. Die laders komen er dan niet. Ook dat kun je tegengaan middels dwingende regelgeving.’

Niettemin, we zijn wel een koploper in laders voor elektrische auto’s…
‘Nederland is goed bedeeld, zowel wat betreft thuisladers, publieke laders, snelladers als laders op werkplekken. We staan in de Europese top 3. Veel andere lidstaten hebben wat dat betreft nog grote stappen te zetten. EU-wetgeving op dit vlak is dan ook goed. Op het vlak van laden bij niet-residentiële gebouwen is Nederland ook een land van pilots; daar zijn we heel erg goed in. Er lopen allerhande projecten, onder andere in Utrecht waar omwonenden gebruik kunnen maken van laders in een zakelijke parkeergarage, buiten de kantooruren om. Er zijn bijvoorbeeld ook initiatieven waarbij bidirectioneel laden wordt ingezet om netcongestie te mitigeren. Het is heel goed dat we deze puzzels aan het leggen zijn. Het kraken van deze noten is van groot belang.’

Maar goede wetgeving is er niet?
‘Inderdaad, ook omdat het als complex wordt gezien. Stel je laadt op je werk en rijdt naar huis. Vervolgens kiest je warmtepomp voor het gebruik van de stroom uit de batterij van je auto om te verwarmen. Heb je die dan gepikt van je werkgever? Hoe regelen we dat fiscaal? En andersom: als stroom die je thuis hebt geladen bij je werkgever ontlaadt om de pieken van de lift op te vangen, hoe moet er dan worden gecompenseerd?’

Onder de streep: Nederland moet die Europese regels over laadinfra op de werkplek snel overnemen?
‘Ja. Wat verplicht wordt, gaat immers stromen, en dat is noodzaak want er zijn er onvoldoende laders op de Nederlandse werkplekken. En vanaf 2035 is de verkoop van fossiele auto’s in Europa verboden. Dan zal iedereen over moeten stappen op een elektrische auto. Handig als je dan wel infrastructuur hebt en alle puzzels al hebt gelegd. We hebben nog 10 jaar om alles netjes voor te bereiden. Batterij-elektrisch is echt de standaard geworden. Electrische auto’s, busjes, vrachtauto’s en allerhande andere voertuigen hebben de toekomst. Er komen er nog heel veel aan en daar is laadinfra voor nodig.’

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten