logo
© 22tomtom | Dreamstime.com
© 22tomtom | Dreamstime.com
22 augustus 2025

België viert mijlpaal van 100.000 publieke laadpunten en mikt op verdubbeling

België heeft deze zomer de symbolische grens van 100.000 publieke laadpunten bereikt, waarmee het land zijn positie als Europese koploper versterkt. Tegelijkertijd mikt België op een verdubbeling binnen 5 jaar.

Wat tien jaar geleden begon als een niche voor pioniers, is nu uitgegroeid tot een wijdverbreid netwerk dat België op de derde plaats in Europa zet qua laadinfrastructuur per inwoner.

Europese regels
Tijdens een evenement bij de Vrije Universiteit Brussel (VUB) werden de actuele cijfers gedeeld: naast de 100.000 publieke laadpunten telt België momenteel meer dan 380.000 volledig elektrische personenauto’s.

De vooruitgang van de laatste jaren is mede te danken aan Europese regelgeving zoals de Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR) en de Energy Performance of Buildings Directive (EPBD), die minimumeisen stellen voor de uitrol van laadpunten en de gebruiksvriendelijkheid verbeteren.

Toekomstplannen 2030
Philippe Vangeel, directeur van koepelorganisatie EV Belgium, benadrukte dat er nog een lange weg te gaan is: ‘Het bereiken van de kaap van 100.000 publieke laadpunten is geen eindpunt, maar het bewijs dat samenwerking loont. Net zoals de smartphone destijds, is dit het kantelpunt waarop de elektrische auto écht mainstream wordt.’

Ondanks de vooruitgang blijft de weg naar 2030 namelijk een uitdaging. Volgens ramingen van EV Belgium moet het aantal openbare laadpunten binnen 5 jaar verdubbelen tot ongeveer 220.000. Dit vergt niet alleen aanzienlijke investeringen, maar ook nauwe samenwerking tussen verschillende actoren in de sector.

Beleid aanpassen
Energievraagstukken kunnen worden aangepakt door de versnelde uitrol van slim en bidirectioneel laden. Daarnaast blijven toegankelijkheid en betaalbaarheid cruciale factoren, vooral voor andere segmenten dan personenwagens. België loopt nog achter op de buurlanden wat betreft de elektrificatie van lichte bestelwagens, vrachtwagens en het private wagenpark.

Professor Joeri Van Mierlo, diensthoofd van onderzoekscentrum MOBI, pleit voor een gerichte beleidsaanpak: ‘België heeft de infrastructuur, nu is het tijd voor bijkomend beleid. Door accijnzen op fossiele brandstoffen licht te verhogen, creëren we de ruimte om elektriciteit fiscaal te ontlasten. Dat is geen belastingverhoging, dat is een verschuiving naar eerlijker en toekomstgericht beleid.’

‘De toekomst van elektrische mobiliteit in België is helder,’ concludeert Vangeel. ‘De stap naar 100.000 laadpunten is het ultieme bewijs dat het haalbaar is. De uitdaging richting 2030 is ambitieus, maar met dezelfde drive en samenwerking zullen we ook daarin slagen.’

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten