
Het ambitieuze project heeft een looptijd van 10 jaar en het aantal laadpalen kan nog verder oplopen.
Strategisch belang
Door deze overeenkomst verwacht EnergyVision direct zijn middellangetermijndoelstelling te realiseren. Het aantal laadpunten van het bedrijf groeit van ongeveer 2.500 naar 10.000, waarbij vergelijkbare winstmarges worden gehaald met die in de rest van het mobiliteitssegment. Het bedrijf won eerder al aanbestedingen voor huisvestingsmaatschappijen.
Een belangrijk voordeel van de nieuwe concessie is de mogelijkheid om overtollige reststroom naar de laadpunten te leiden. ‘Als Belgisch verankerd bedrijf kiezen we bewust voor laadpalen van Belgische makelij, die we voorzien van lokaal opgewekte energie,’ zegt Maarten Michielssens, chief executive officer van EnergyVision.
Gefaseerde uitrol
‘Voor onze reizigers wordt het nog aantrekkelijker om de wagen te combineren met de trein’, aldus Patrice Couchard, directeur Stations bij NMBS.
EnergyVision start in september 2025 met de installatie van de eerste laadpunten. Het volledige investeringsplan moet in 2027 gerealiseerd zijn. Hierbij spelen omgevingsvergunningen en lokale implementatiesnelheid een belangrijke rol.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.