
Dat betekent een stijging van 2,1 procent ten opzichte van vorig jaar.
Daling kwartaal op kwartaal
Wel betekent dit dat de batterijverkopen voor het tweede kwartaal op rij zijn gedaald. De verkoop piekte met 11 gigawattuur in de laatste 3 maanden van vorig jaar en zakte met 5,5 procent in de periode januari-maart. In de daaropvolgende maanden, de periode april-juni, is de verkoop nog eens 10 procent gezakt.

Autoverkoop daalt
Terwijl de batterijactiviteiten blijven floreren, laten de autoverkopen een minder rooskleurig beeld zien. Tesla produceerde in het tweede kwartaal ruim 410.000 voertuigen en leverde er meer dan 384.000. Het Model 3 en Model Y blijven de populairste modellen met 373.728 leveringen, goed voor 97,3 procent van alle leveringen.
Deze cijfers liggen in lijn met de trend die eerder dit jaar al zichtbaar werd, toen de batterijverkopen bleven stijgen terwijl de autoverkopen onder druk stonden. De groeiende vraag naar energieopslagproducten zoals de Powerwall voor thuisgebruik en de Megapack voor industriële toepassingen compenseert deels de uitdagingen in de automarkt.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.