
Hoe belandde jij in de zonne-energie?
‘Ik studeerde in 2003 af in Germaanse talen en antropologie. Zoals dat gaat, ging ik iets anders doen. Ik vond een baan bij het federale ministerie van Duurzame Ontwikkeling. Daar richtte ik me op energievraagstukken. Er kwamen nieuwe verkiezingen. Na een jaar was het afgelopen. Ik maakte de overstap naar het bedrijfsleven.’
Naar de hernieuwbare-energiesector?
‘Niet bepaald. Ik werkte 10 jaar lang bij Energy Consultants E&C, een specialist in energieaankoop en risicomanagement voor grote bedrijven. De laatste 2,5 jaar woonde en werkte ik in New York. De wereld van klassieke energie begon me echter steeds meer tegen te staan. Ik kende Manu Jans, oprichter van Greenpulse, al even. Sinds eind 2018 werken we samen binnen zijn bedrijf.’
Wat trok je aan bij Greenpulse?
‘Ik wilde niet langer bijdragen aan het probleem, maar aan de oplossing. Bij Greenpulse kan ik iedere dag met plezier naar mijn werk gaan, omdat ik weet dat ik een maatschappelijke bijdrage lever: aan het versnellen van de energietransitie én aan het opbouwen van een mooi bedrijf dat een groot verschil maakt. Inmiddels zijn we een van de grote derdepartijfinanciers van zonnepaneelprojecten in de Belgische C&I-markt. We ontwikkelen en exploiteren voor eigen risico, tot de assets overgaan in handen van onze klanten.’
Hoe heeft het bedrijf zich de afgelopen jaren ontwikkeld?
‘Er zijn twee manieren om te groeien: meer diensten gaan aanbieden – verbreding dus – en internationale expansie. Wij hebben dat laatste als eerste gedaan. We volgen onze klanten, bijvoorbeeld Baxter, Etex en AMCOR, in hun buitenlandse groei. Inmiddels zijn we actief op de plekken waar we actief willen zijn: Spanje, Italië, Duitsland, Portugal en nu ook Frankrijk. Nu is het tijd voor de volgende fase.’
Integrale ontwikkelingen?
‘We bouwen aan een holistisch energiebedrijf waarmee we aan de flexvraag van onze klanten kunnen voldoen. Zo ondersteunen we ze in hun elektrificatie en verdere verduurzaming. Dat doen we met zonnepanelen, batterijen, laadinfra, e-boilers of wat daar ook maar voor nodig is. Met die transitie zijn we vanaf begin dit jaar volop bezig en dat is een grote opgave – bijvoorbeeld wat betreft het opbouwen van de nodige kennis, organisatie en het aangaan van nieuwe partnerschappen.’
Zonnepanelen zijn niet langer core?
‘Pv-projecten zijn nog steeds onze bread and butter; ze vormen voor nu nog 99 procent van onze business. Die markt is geenszins dood, hoewel er grote verschillen zijn binnen Europa. Zo raakt die momenteel oververhit in Vlaanderen vanwege de pv-verplichting voor grootverbruikers. Wie meer dan 1 gigawattuur per jaar consumeert, moet zonnepanelen plaatsen. Dat betekent dat onze markt nu boomt, maar ook dat die straks op natuurlijke wijze opdroogt. Bedrijven willen dan echter nog steeds door met vergroenen; wij kunnen daarop inspelen als brede dienstverlener.’
Waarom neem jij deel aan de stuurgroep van PV Vlaanderen?
‘Ik – en Greenpulse als bedrijf – wil bijdragen aan maatschappelijke vooruitgang. Dat doen we middels ons werk. Deelname aan de stuurgroep van PV Vlaanderen stelt ons in de gelegenheid een extra inspanning te leveren op dit vlak. Zo kunnen we acteren op het raakvlak van de sector en de politiek, wat ik uiteraard ook heel interessant vind vanuit mijn verleden bij het kabinet.’
Hoe groot is de invloed van jullie brancheorganisatie?
‘We zijn een krachtige organisatie, wat betreft aantal leden en naamsbekendheid. PV Vlaanderen is een serieuze gesprekspartner voor de overheid – zeker nu er een nieuw kabinet is aangetreden. We praten met regelmaat mee aan de ministeriële tafels en worden geconsulteerd, wat betekent dat onze input ook zijn weg naar relevant beleid vindt.’
Wat zijn de belangrijkste thema’s voor jou binnen PV Vlaanderen?
‘We gaan een nieuwe fase van de energietransitie in. PV Vlaanderen richtte zich tot nu toe op één deel van de puzzel. Maar die moet gelegd worden met vele stukken. Hoe gaan we ons daarin positioneren? Geven we een bredere invulling aan onze activiteiten, en hoe en hoever dan? Over die nieuwe uitdaging worden nu veel gesprekken gevoerd.’
PV Vlaanderen valt onder de koepel Organisatie voor Duurzame Energie (ODE)…
‘Daarin zijn een aantal sectoren verenigd, bijvoorbeeld warmtepompen en wind. Maar er zijn ook nog ontbrekende schakels, zoals batterijen en e-boilers. Is het zinnig om die binnen onze organisatie op te gaan pakken? Dat is een belangrijke vraag, waarbij het duidelijk mag zijn dat wij niet op de stoelen van anderen willen gaan zitten. Daarnaast is minder verzuiling noodzakelijk; we zullen als branchevertegenwoordigers integraal moeten gaan werken – in lijn met de ontwikkelingen die wij ook als bedrijf doormaken. Ook dat is een mooie, nieuwe uitdaging voor de toekomst.’
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.