
De installatie, die officieel is ingehuldigd in het bijzijn van vertegenwoordigers van de Zwitserse Federale Spoorwegen (CFF) en diverse buitenlandse delegaties, bestaat uit 48 zonnepanelen van elk 385 wattpiek. Met een totaalvermogen van bijna 18,5 kilowattpiek wordt de opgewekte elektriciteit geleverd aan het openbare elektriciteitsnet op 500 meter van de locatie.
Passagierstreinen
Het meest bijzondere aan de pv-installatie is dat de zonnepanelen tussen de rails zijn geplaatst op een spoorlijn die in gebruik blijft voor treinverkeer. Vanaf deze week rijden passagierstreinen over de zonnepanelen.
‘Dit is nog maar het begin’, benadrukt Joseph Scuderi van Sun-Ways. ‘We werken al samen met HES-SO Valais aan een smart grid-spoorweg om treinen rechtstreeks van zonne-energie te voorzien.’
Snelle installatie
Tijdens de inhuldiging van het project werd een demonstratie gegeven van de PUMA-spoorwegmachine, ontwikkeld door Scheuchzer SA. Deze machine kan tot 150 zonnepanelen per uur installeren, wat zorgt voor een snelle en efficiënte uitrol van Sun-Ways-installaties.
De verwijderbare zonnepanelen heeft alle noodzakelijke goedkeuringen ontvangen na een jaar van tests en analyses, uitgevoerd op verzoek van het Federale Bureau voor Transport (FOT). De komende 3 jaar zullen diverse tests worden uitgevoerd op de coating van de zonnepanelen, vervuiling en de impact van de installatie op de spoorweginfrastructuur.
5.000 kilometer
Met zijn 5.000 kilometer aan spoorlijnen kan Zwitserland potentieel 1 terawattuur per jaar zonne-energie produceren, wat overeenkomt met het verbruik van 300.000 huishoudens. Dit zou 30 procent van de elektriciteitsbehoefte van het openbaar vervoer kunnen dekken en jaarlijks 200.000 ton CO2-uitstoot kunnen besparen.
Het proefproject in Buttes in het kanton Neuchâtel heeft een lengte van 100 meter en ligt op lijn 221 van transN, in de buurt van het station van Buttes. De kosten van het pilotproject bedragen 585.000 Zwitserse frank en worden volledig gefinancierd door partners.
Sun-Ways heeft steun ontvangen van verschillende organisaties, waaronder Innosuisse, de kantons Neuchâtel en Vaud, Venture Kick en de Solar Impulse Foundation. Andere pilotprojecten zijn in ontwikkeling met de SNCF in Frankrijk, maar ook in Spanje, Roemenië en Zuid-Korea. Bovendien zijn er gesprekken gaande met potentiële partners in China, Thailand, Australië en de Verenigde Staten.
Het bedrijf richt zich momenteel op het optimaliseren van de technologie, het ontwikkelen van partnerschappen en het uitbreiden van zijn activiteiten om een betekenisvolle bijdrage te leveren aan de energietransitie.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.