logo
© Sun-Ways
© Sun-Ways
9 mei 2024

Sun-Ways: ‘Iedere spoorweg moet zonnepanelen krijgen’

‘Iedere spoorweg moet zonnepanelen krijgen’. Dat stelt Joseph Scuderi van het Zwitserse bedrijf Sun-Ways, dat spoorwegen wil omtoveren in zonne-energiecentrales, en wel wereldwijd.

Ben jij een zonne-energieman pur sang?
‘Nee. Ik kom uit de commerciële hoek, was van 2004 tot 2016 marketingmanager bij het Zwitserse energiebedrijf Romande Energie en werkte daarna zelfstandig voor diverse andere partijen in deze sector. Zo bouwde ik bijvoorbeeld heel wat kennis op van wat er speelt op het vlak van verduurzaming.’

Hoe gaat het met de uitrol van pv in Zwitserland?
’Zo’n 60 procent van onze energie wordt opgewekt met behulp van waterkracht, een heel mooie, groene bron. Zonnepanelen maken een langzame maar gestage opmars sinds 2000, en die is in 2022 in een stroomversnelling geraakt door de energiecrisis. Momenteel voorzien zonnepanelen, met name op daken – jaarlijks in 10 procent van onze stroombehoefte. Zwitserland is een klein en bergachtig land, grote zonneparken kennen we niet.’

Sun-Ways biedt de oplossing voor verdere versnelling?
‘Ik stond in 2020 te wachten op een trein op het station van Lausanne, keek naar links en naar rechts, zag de rails. Toen kwam het idee. Als je daar zonnepanelen tussen legt, kun je heel veel nutteloze ruimte benutten voor het opwekken van zonne-energie. Daar ben ik verder ingedoken.’

Hoe origineel was die revelatie?
‘Niet bijzonder. Ik vond al snel een stuk of 25 patenten voor dit soort systemen. Maar ze hadden 1 ding gemeen, een bevestiging met schroeven en klemmen, vergelijkbaar met die van zonnedaken. Dat gaat echter niet werken. Er wordt doorlopend gewerkt aan het spoor, het krijgt om de 4 à 5 jaar een grote onderhoudsbeurt. Dat betekent dat zonnepanelen die daartussen liggen gemakkelijk moeten kunnen worden weggehaald en teruggeplaatst.’

Sun-Ways heeft de oplossing?
‘Ik ontwikkelde een montagesysteem dat net zo gemakkelijk kan worden gelegd als verwijderd. Dat product bestaat uit een frame waarin 3 zonnepanelen worden bevestigd en een connectie waarmee ze verbonden worden. Deze worden met behulp van plunjers tussen de rails geklemd. Daarmee ben ik eind 2021 op verschillende bedrijven afgestapt.’

Hoe reageerden die?
‘Ik hoefde de energiesector niet te overtuigen van mijn idee. Dat gold uiteraard wel voor spoorwegbedrijven. Scheuchzer, een groot Zwitsers spoorwegonderhoudsbedrijf en nu een van de 10 partners van Sun-Ways, reageerde zeer positief en vroeg wat nodig was om het tot werkelijkheid te maken. Het heeft inmiddels prototypen en een machine ontwikkeld die zonnepanelen kan plaatsen en verwijderen. Dat plaatsen gaat met een snelheid van bijna 150 stuks per uur, wat ongelofelijk snel is.’

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten