
De vraagverschuiving illustreert volgens de groothandel hoe de duurzame-energiemarkt evolueert van puur zonne-energie naar geïntegreerde oplossingen.
Warmtepompen
Alius stelt dat de energietransitie steeds meer vraagt om totaaloplossingen in plaats van losse producten. Klanten willen één aanspreekpunt voor alle verduurzamingsmaatregelen in hun woning of bedrijfspand. Dit zorgt ervoor dat traditionele elektro-installateurs hun kennis uitbreiden naar warmtetechniek om aan deze vraag te kunnen voldoen.
‘We zien dat installateurs steeds vaker geconfronteerd worden met vragen over warmtepompen en andere klimaatsystemen’, vertelt Dirk van de Ven, productspecialist bij Alius. ‘Zij willen hier wel op inspelen, maar hebben niet altijd de juiste kennis of middelen. Daarom hebben wij de stap gezet om hen te ondersteunen met opleidingen, producten en services die deze transitie makkelijker maken.’
Technische bijscholing
Om installateurs te helpen bij deze omschakeling biedt Alius gerichte trainingen aan. Deze opleidingen zijn zowel bedoeld voor warmte-installateurs als voor elektro-installateurs die hun expertise willen verbreden. De toenemende vraag naar hybride en volledig elektrische systemen maakt deze bredere kennis essentieel.
Praktische hulpmiddelen
Om het installatieproces te vereenvoudigen heeft Alius eigen producten ontwikkeld. De Alius Duoflex is een hoogwaardig geïsoleerde flexibele leiding voor de waterzijdige koppeling tussen het buiten- en binnendeel van de warmtepomp. Door de goede isolatie blijft de leiding compact zonder dat dit ten koste gaat van de isolatiewaarde.
Daarnaast biedt het bedrijf een universele SKID voor warmtepompen tot 8 kilowatt. Dit is een oplossing om het complexe technische systeem te vereenvoudigen, wat installateurs veel tijd bespaart bij het installeren.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.