Hoe ontstond Batterijenbuurt?
‘Het oorspronkelijke plan van mij en mijn zakelijke partner Manfred van der Voort was tweedehands elektrische auto’s bidirectioneel maken. Dat bleek echter een lastige businesscase; moeilijk rond te rekenen voor consumenten. Vorig jaar deed Manfred mee aan de Small Business Innovation Research (SBIR) van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat die in het teken stond van het beter benutten van het stroomnet. Hij kwam als winnaar uit de bus bij deze competitie voor een oplossing voor netcongestievermindering op lokaal niveau.’
Wat was het idee?
‘Netcongestie is een groot en groeiend probleem in Nederland, ook in woonwijken. Op het laagspanningsnet is nu al grosso modo een tekort van 500 procent aan netcapaciteit tijdens de pieken in de opwek van zonnestroom. Er is dus meer flexibiliteit nodig; vraag en aanbod van elektriciteit moeten bij elkaar worden gebracht om dit op te lossen. Het opslaan van stroom is daarbij een belangrijk middel. Dat kan in buurtbatterijen, maar wij zien meer heil in het creëren van communities die hun eigen energie kunnen opslaan en delen met behulp van thuisbatterijen.
Waarom niet met een buurtbatterij?
‘Er zijn te veel drempels, te beginnen met het in één keer financieel rondkrijgen van zo’n project. De organisatie en opschaling zijn lastig. Er zijn ruimtelijke issues. Waar zet je ze neer, wat offer je ervoor op? En hoe zit het met de veiligheid? Wij kiezen voor een andere route. Batterijenbuurt transformeert individuele thuisbatterijen in één virtueel energienetwerk dat bijdraagt aan het lokaal ontlasten van het net.’
Dat is geen verdienmodel…
‘Wij creëren echter meerdere waardestromen voor eigenaren van thuisbatterijen, waaronder het maximaliseren van het verbruik van eigen zonnestroom, overproductie opslaan in batterijen in de buurt, energiedelen, handel met een dynamisch energiecontract, peakshaving en dus ook het mitigeren van netcongestie. En wat betreft die laatste: het ligt in de lijn der verwachting dat netbeheerders in de toekomst vergoedingen gaan betalen om vraag en aanbod ook lokaal in balans te houden. Dit komt al tot stand in ons pilotproject in Wageningen, waar netbeheerder Liander bij betrokken is en deze vergoedingen aanbiedt aan buurtbewoners die energie onderling gaan delen.’
Jullie product is een energiemanagementsysteem (ems)?
‘Exact, en dat werkt niet alleen op het niveau van een woning, maar ook op wijkniveau. Ons systeem, een hybride omvormer en LEO-controller, bepaalt automatisch wanneer energie wordt opgeslagen, gebruikt of gedeeld. Zo kunnen huishoudens onafhankelijker worden van het overbelaste elektriciteitsnet en de terugverdientijd van hun thuisbatterij verkorten. Daarnaast verkopen en installeren we ook thuisbatterijen. Die maken immers integraal deel uit van onze propositie. Consumenten kunnen daarbij kiezen uit diverse merken en modellen.’
Jullie geloven in een grote toekomst van de thuisbatterij…
‘Er is veel interesse in thuisbatterijen, bijvoorbeeld met het oog op het afschaffen van de saldering begin 2027. Deze apparaten worden ook flink naar de markt gepusht door allerhande partijen, niet altijd op een nette manier. Er worden grote beloftes gedaan over geld verdienen met een thuisbatterij, en in dat kader ook woekercontracten verkocht waarbij het niet duidelijks is wie nu hoeveel waaraan verdient. Wij kiezen voor volledige transparantie en zetten de terugverdientijd niet centraal. Niemand kent de energiemarkten van de toekomst. Duidelijk is echter wel dat de thuisbatterij een belangrijke bijdrage aan onze energietransitie kan leveren, temeer als we die ook gaan inzetten bij het delen van energie. Wij geloven sterk in een integrale aanpak, waarin alle energieassets in een huishouden worden aangestuurd vanuit ons ems, en dat op wijkniveau.’
Waar staat Batterijenbuurt op dit moment, is jullie technologie al bewezen?
‘We zijn in de ontwikkelfase en rollen nu een pilot uit in een woonwijk in Wageningen, in samenwerking met Liander, om | nieuwe energie en de gemeente. In de buurt zitten zo’n 150 huishoudens op de transformator, maar we hebben een handjevol thuisbatterijen en LEO-controllers geïnstalleerd. Dat is voldoende om een Batterijenbuurt mee te starten. We gaan nu onderzoeken hoe we optimaal op hun energieaanbod en -behoefte én de beschikbare netcapaciteit kunnen sturen. Met dit praktijkvoorbeeld komt de eerste Batterijenbuurt tot leven en is de verwachting dat deze organisch groeit in de buurt.’
Hoe ziet de toekomst eruit?
‘Wij zien energiecoöperaties als een belangrijke doelgroep. Die denken al collectief, in verduurzaming en het optimaliseren van inkomsten uit gezamenlijke opwek en verbruik. Daarnaast richten we ons op Verenigingen van Eigenaren (VvE’s). Waar die nu zeer moeizaam projecten zoals zonnepanelen en laadpleinen plaatsen tot stand brengen, kunnen wij waarde toevoegen. Dat geldt tevens voor nieuwbouwprojecten waarbij steeds vaker wordt gestuit op netproblematiek. Batterijenbuurt is nu met 6 mensen. Momenteel zitten we in de seed-financieringsronde; halen kapitaal op ten behoeve van opschaling, zowel in technologie als sales. Is die rond, dan kunnen we echt gaan knallen.’
De maart 2025-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de vakbeurs Solar Solutions Amsterdam, zonnecarports, het productteam circulaire zonnepanelen en de zakelijke zonnedakenmarkt.