logo
© Andrew Balcombe | Dreamstime.com
© Andrew Balcombe | Dreamstime.com
20 maart 2025

Nederlanders kochten 85.000 gebruikte elektrische auto’s in 2024

35 procent van alle nieuwverkopen bestond in Nederland in 2024 uit elektrische auto’s (ev’s). Dat is 4 procent meer dan in 2023. Ook de tweedehandsmarkt groeide: 85.000 gebruikte ev’s vonden een nieuwe eigenaar.

Dat zijn er weer 25.000 meer dan in 2023. Dat blijkt uit de BOVAG EV Marktmonitor 2024. Uit de monitor blijkt ook dat de vraag bij particulieren afneemt. Dit ondermijnt volgens de branchevereniging de doorstroming in de markt en zet de ambitie voor een uitstootvrij wagenpark onder druk.

Zakelijke markt
De groei in ev-nieuwverkopen komt volgens de BOVAG bijna uitsluitend uit de zakelijke markt, waar het aandeel elektrische auto’s in 2 jaar tijd steeg van 34 naar 53 procent. Op de markt van particuliere huishoudens – koop en private lease – is het aandeel ev in de nieuwverkopen afgelopen 1,5 jaar gestaag áchteruitgegaan: van 32 naar 26 procent. In februari 2025 is het marktaandeel ev’s in de particuliere nieuwverkoop gedaald naar 23 procent.

Prijsverlagingen op nieuwe elektrische auto’s lijken gunstig, maar drukken de restwaardes en maken consumenten volgens de BOVAG onzeker en afwachtend. Tegelijkertijd versterken stijgende laadtarieven en het ontbreken van thuislaadmogelijkheden de terughoudendheid bij particulieren.

Tweedehandsmarkt cruciaal
De BOVAG benadrukt dat de tweedehandsmarkt cruciaal is voor opschaling van de elektrische auto: 80 procent van de huishoudens koopt een occasion in plaats van een nieuwe auto. Maar de particuliere vraag blijft volgens de monitor achter. Gebruikte ev’s wisselen steeds vaker meerdere keren van handelsvoorraad voordat er een eindgebruiker wordt gevonden. In 2024 sloeg bovendien het import-exportsaldo om: van een netto-import van 9.000 auto’s in 2023 naar een netto-export van 6.000 in 2024. Wel blijft Nederland netto-importeur van kleinere ev’s in het A- en B-segment.

Voorspelbaar en evenwichtig
Peter Niesink, algemeen directeur BOVAG, stelt dat een voorspelbaar en evenwichtig overheidsbeleid noodzakelijk is om de particuliere markt mee te krijgen en de doorstroming van ev’s te waarborgen. Een helder, meerjarig afbouwpad van stimuleringsmaatregelen richting 2030-2035 voorkomt volgens hem onzekerheid. Daarnaast moet de instroom van nieuwe ev’s op peil blijven.

‘Dus in elk geval géén extra bpm boven op de vaste voet en een gefaseerde afbouw van de bijtellingskorting, zonder plotselinge wijzigingen. Ook zien we als BOVAG het kabinetstaboe op aanschafsubsidies graag verdwijnen. Deze subsidies voor particulieren kosten de staatskas relatief weinig geld en er gaat een sterk positief psychologisch effect van uit. En niet alleen de aanschaf, maar ook het rijden van een elektrische auto moet voor huishoudens betaalbaar blijven, onder meer via gewichtscompensatie in de mrb en transparantere laadtarieven bij openbare laadpalen. Tot slot moeten praktische drempels verdwijnen: consumenten moeten zekerheid hebben over laadinfrastructuur, netcapaciteit en batterijlevensduur.’

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten