Terwijl de wereld kijkt naar de opkomst van AI, kondigde Amerika onlangs een investering van 500 miljard dollar aan in AI-technologieën. Het geld gaat naar het doorontwikkelen van generieke large language models (llm’s) zoals ChatGPT van OpenAI en Gemini van Google, maar ook naar het verder realiseren van datacenters en andere infrastructuur om de grote AI-behoefte te ondersteunen. Een week later reageerde de Chinese markt met zijn generieke llm ‘DeepSeek’. Een zogenaamd open source model, dat maar met een slordige 6 miljoen Amerikaanse dollar gerealiseerd was. En bovendien veel laagdrempeliger door iedereen te gebruiken is. Er gebeurt dus veel op grote schaal in de AI-wereld, wat iedereen zal raken. De vervolgstap vanuit de softwarewereld is al ingezet met ‘Vertical AI Agents’: gespecialiseerde AI-oplossingen voor specifieke industrieën.
ChatGPT onvoldoende betrouwbaar
Laman Trip van Chapter constateert dat ook in de energiesector de behoefte om productiever te werken steeds groter wordt en daartoe AI omarmd wordt. ‘Kennis is steeds vaker een “blocker” gebleken in het installatieproces. Installateurs en fabrikanten hebben niet langer genoeg aan fysieke handleidingen, trainingen of online beschikbare documenten. Er is behoefte om al die kennis op een simpelere manier te ontsluiten. Daarbij is algemene kunstmatige intelligentie – zoals ChatGPT – onvoldoende betrouwbaar gebleken. Er is behoefte aan sectorspecifieke AI. Monteurs en collega’s op kantoor hebben een AI-gedreven kennisassistent nodig die directe, betrouwbare en branchespecifieke ondersteuning biedt. Dit is precies waar wij met Chapter AI het verschil maken.’
Chapter AI is een Vertical AI Agent die is ontwikkeld voor de energiesector, in het bijzonder de installateur. Laman Trip benadrukt dat het dé plek is waar alle cruciale kennis beschikbaar is voor fabrikanten en installateurs. ‘Direct op de klus, op kantoor of voor je klantenservice. Geen handleidingen meer doorzoeken en geen lange wachttijden meer aan de telefoon om support te krijgen van je kennisdrager collega of de fabrikant helpdesk. Met Chapter AI krijgen installateurs realtime, on-site begeleiding, waardoor installaties sneller, foutloos en efficiënter verlopen.’
Installatiefouten en stijgende supportkosten
Voor veel fabrikanten vormen terugkerende supportverzoeken en installatiefouten niet alleen dagelijks een uitdaging, maar beïnvloeden ze de klanttevredenheid ook op een negatieve manier. Ze zorgen voor stijgende kosten voor de klantenservice en belangrijk nog: installatiefouten leiden tot garantieclaims en ontevreden klanten.
‘Vaak is er bovendien een gebrek aan inzicht in welke installatiefouten het meest voorkomen en hoe deze te voorkomen zijn’, duidt Laman Trip. ‘Met Chapter AI verminderen fabrikanten deze problemen drastisch door installateurs direct toegang te geven tot up-to-date en AI-gestuurde kennis. Onze kunstmatige intelligentie automatiseert 95 procent van de veelgestelde vragen en helpt installateurs zonder dat ze contact hoeven op te nemen met de helpdesk. In plaats van te wachten op ondersteuning, krijgen installateurs dus directe, foutloze begeleiding bij installaties en onderhoudstaken.’
Minder wachttijd
De voordelen zijn volgens Laman Trip evident. Met Chapter AI kan het aantal supportverzoeken drastisch verminderd worden doordat installateurs zelf hun antwoorden vinden. Uiteraard afhankelijk van de complexiteit van de installatie. ‘Daarnaast kan er sneller geïnstalleerd worden, omdat problemen 50 procent sneller opgelost worden en er minder wachttijd is bij hotlines.’
Hij wijst bovendien op een betere installatiekwaliteit met 30 procent meer first-time-right installaties dankzij slimme troubleshooting. ‘En doordat installateurs inzicht krijgen in installatiefouten, verzamelen ze waardevolle data om veelvoorkomende problemen vroegtijdig te signaleren en op te lossen.’
Chapter AI geeft installateurs daarbij direct antwoord via spraak, tekst of fotoherkenning en werkt samen met bestaande crm-, erp- en supportsystemen. Inmiddels wordt ondersteuning in meer dan 30 talen aangeboden, zodat ook internationale installatieteams er gebruik van kunnen maken. Voor de complexe problemen is video-ondersteuning en live chat beschikbaar.
Heft in eigen hand
‘We ondersteunen dus niet alleen oem’s, maar ook duurzame installatiebedrijven die het heft in eigen hand willen nemen’, vervolgt Laman Trip. ‘We helpen hen bij het verhogen van de productiviteit en het laagdrempelig ontsluiten van kennis voor medewerkers. Met onze Chapter Assistant – een native app – hebben installateurs directe toegang tot alle producthandleidingen, video’s en werkrichtlijnen, waardoor ze efficiënter kunnen werken en fouten tot een minimum worden beperkt. Maar de AI kan ook via een chatbot aangeroepen worden. Dit is afhankelijk van wat de organisatie wil.’
Dit maakt installaties volgens Laman Trip sneller, veiliger en betrouwbaarder. Daarnaast kunnen andere medewerkers Chapter AI ook gebruiken voor kennisvragen die beantwoord kunnen worden uit documentatie van het bedrijf zelf. Dat alles gebeurt in een eigen, afgeschermde kennisbank die het bedrijf zelf kan beheren.
‘De energiesector staat dus aan het begin van een AI-revolutie’, besluit Laman Trip. ‘In een sector waar snelheid, kwaliteit en kostenefficiëntie essentieel zijn, bieden we fabrikanten en installateurs de kans om slimmer te werken, kosten te besparen en installaties foutloos uit te voeren. Zeker gezien de toenemende complexiteit van installaties met batterijen, EMS en klimaatoplossingen, zal compatibiliteit tussen de systemen steeds meer vragen opleveren. Die kunnen mooi op schaal door AI beantwoord worden.’
De maart 2025-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de vakbeurs Solar Solutions Amsterdam, zonnecarports, het productteam circulaire zonnepanelen en de zakelijke zonnedakenmarkt.