logo
© Svleusden | Dreamstime.com
© Svleusden | Dreamstime.com
27 januari 2025

‘Vrijwel alle trucks en bestelwagens elektrisch in 2050, tijdsblokgebonden contract kansrijk’

In 2050 zullen bijna alle trucks en bestelwagens in de logistiek elektrisch zijn waardoor de stroomvraag oploopt naar 17 tot 20 terawattuur in 2050. Alternatieve transportcontracten kunnen helpen hieraan te voldoen.

Dat concludeert kenniscentrum ElaadNL in de nieuwste editie van de Outlook Logistiek die in het kader van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur ook de bijbehorende stroomvraag bevat.

1,2 miljoen
In het kalenderjaar 2050 herbergt Nederland volgens ElaadNL 1,2 miljoen elektrische bestelwagens en 150.000 batterij-elektrische vrachtwagens. De elektrische trucks zullen daarbij vanwege de vele kilometers die ze afleggen – en het hogere elektriciteitsverbruik per kilometer – een veel hoger stroomverbruik kennen.

10 procent nationale stroomverbruik
De elektriciteitsvraag van batterij-elektrische logistieke voertuigen zal oplopen naar 17 tot 20 terawattuur in 2050. De onderzoekers wijzen erop dat dit meer is dan 10 procent van het huidige jaarlijkse nationale elektriciteitsverbruik.

Op dit moment is nog slechts 3 procent van de bestelauto’s en minder dan 1 procent van de trucks batterij-elektrisch, maar de onderzoekers van ElaadNL verwachten dat dit snel zal toenemen in de komende jaren. Waterstof zal naar verwachting alleen een kleine rol gaan spelen in nichesegmenten en bij speciale voertuigen.

Impact stroomnet
Om de impact op het stroomnet te kunnen bepalen, heeft ElaadNL ook gekeken naar waar er geladen gaat worden, op welke tijden en met welke vermogens. Doordat 9 op de 10 trucks en meer dan de helft van de bestelauto’s een standplaats hebben op een bedrijventerrein, zal 75 procent van de laadvraag van de trucks en bestelauto’s op bedrijventerreinen terechtkomen.

Een deel van de laadvraag komt langs het hoofdwegennet terecht, waarvoor het laden met hogere vermogens vereist is. Het laatste deel van de laadvraag komt in de woonwijken terecht, waar sommige bestelauto’s zullen willen laden.

Bedrijventerreinen
‘Aangezien 75 procent van de transportondernemers een kleinverbruikaansluiting heeft, zal een groot deel van deze aansluitingen verzwaard moeten worden’, concluderen de onderzoekers. ‘Met verzwaring alleen komen we er echter niet. Met netbewust laden en tijdsblokgebonden contracten kan de schaarse netcapaciteit optimaal ingezet worden om de transitie te kunnen faciliteren.’

Uit een analyse van enkele onderstations blijkt volgens ElaadNL dat er ’s nachts regelmatig capaciteit beschikbaar is en dat een tijdsblok van 6 uur – bijvoorbeeld tussen 23.00 en 05.00 uur – in de meeste gevallen volstaat om de voertuigen op te laden. ‘De meeste logistieke voertuigen laden voornamelijk ’s nachts, wat kansen biedt voor alternatieve contractvormen bij de netbeheerder zoals tijdsblokgebonden contracten’, aldus de onderzoekers.

Elektriciteitsvraag
Onderstaande tabel bevat de meest actuele prognose van ElaadNL voor wat betreft de elektriciteitsvraag van elektrische voertuigen.

Type voertuig

2035

2050

Personenauto’s

13 terawattuur

26 terawattuur

Openbaarvervoerbussen

0,6 terawattuur

0,6 terawattuur

Bestelauto’s

3,7 terawattuur

7,3 terawattuur

Trucks

4,5 terawattuur

11,1 terawattuur

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten