logo
© Vlaams Parlement
© Vlaams Parlement
9 januari 2025

Minister Depraetere wil vergoeding voor consumenten met geblokkeerd toegangspunt Fluvius

Vlaams minister Depraetere wil mogelijk een schadevergoeding in het leven roepen voor consumenten die een langere periode van bijvoorbeeld 6 maanden te kampen hebben met een geblokkeerd toegangspunt van Fluvius.

De Vlaamse energieregulator VREG legde netbeheerder Fluvius begin december een boete én een dwangsom op, omdat de netbeheerder er niet in slaagt IT-problemen op te lossen waardoor duizenden toegangspunten geblokkeerd blijven.

Geen facturen
Door die blokkade kunnen de huishoudens geen elektriciteits- of aardgasfacturen ontvangen. De blokkade wordt veroorzaakt door het nieuwe marktcommunicatieprotocol MIG6 dat meer dan 1.000 dagen geleden werd gelanceerd.

Na vragen van Filip Brusselmans – lid van het Vlaams Parlement namens het Vlaams Belang – en een verzoek aan de minister om in te grijpen, laat Depraetere weten aan een schadevergoeding te denken. ‘Fluvius geeft heel duidelijk aan alles in het werk te stellen om deze problematiek aan te pakken. Het aantal geblokkeerde punten daalt wel, maar ook ik vind dat dit te traag gaat. Ik heb er bij Fluvius op aangedrongen om hier sneller werk van te maken. Indien wijzigingen in de regelgeving nuttig kunnen zijn om deze problematiek aan te pakken, zullen we daartoe zeker initiatieven nemen.’

Energieleveranciers
Fluvius betaalt volgens de minister in een aantal gevallen, wanneer de netbeheerder in gebreke blijft, een vergoeding aan de energieleverancier. Dat gebeurt bijvoorbeeld als de metergegevens onvoldoende worden doorgegeven. ‘Fluvius gaf aan een compensatie te geven aan de leveranciers, maar ik begrijp dat de leveranciers die niet altijd doorgeven aan de klant. Dat is natuurlijk een probleem. Ik vind dat onaanvaardbaar. Als Fluvius een compensatie betaalt, zou die naar de klant moeten gaan en niet naar de leverancier.’

De minister stelt vanuit haar bevoegdheid aan het bekijken te zijn of ze ervoor kan zorgen dat gezinnen die langere tijd – bijvoorbeeld meer dan 6 maanden – met een geblokkeerde meter blijven zitten, een schadevergoeding kunnen ontvangen. ‘Los nog van die compensatie en die boete van de VREG. Wie voor lange tijd met een geblokkeerde meter zit, kan ook niet veranderen van leverancier. Het gaat dus niet enkel over de onzekerheid, er kan ook geen aanpassing verkregen worden van de voorschotfactuur op basis van het reële verbruik. Er zijn dus een aantal zaken die niet mogelijk zijn bij zo’n geblokkeerd punt. Het is niet zo dat mensen plots meer betalen dan ze verbruikt hebben, maar er is wel een grote mate van onzekerheid. Misschien konden ze wel een voordeliger tarief vinden, maar konden ze daar wegens dat geblokkeerd punt geen beroep op doen. Los van die onzekerheid zijn er dus wel degelijk een aantal nadelen. Ik vind het dus wel gepast dat daar een schadevergoeding tegenover staat. We gaan daarmee aan de slag.’

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten