logo
wvhj2023
© Fluvius
© Fluvius
15 september 2021

Nieuw dataplatform moet hefboom worden in energietransitie Belgische elektriciteitssector

De Belgische elektriciteits-en gassector neemt tussen 1 november en eind december een nieuw centraal dataplatform in gebruik: Central Clearing House. Het moet een hefboom worden voor de energietransitie.

De gegevens van het platform vormen de basis voor de facturering van meer dan 9,6 miljoen leveringspunten van gas en elektriciteit. Het platform is ontwikkeld door Atrias; een gezamenlijk initiatief van de 4 grootste distributienetbeheerders van België, te weten Fluvius, ORES, Sibelga en RESA. Atrias heeft daarbij samengewerkt met leveranciers die lid zijn van de Federatie van de Belgische Elektriciteits- en Gasbedrijven (FEBEG).

MIG6-protocol
Central Clearing House standaardiseert de uitwisseling van gegevens tussen de IT-systemen van de netbeheerders en die van de elektriciteits- en gasleveranciers. Dit noemt men het MIG6-protocol.

Naast de bestaande marktprocessen bevat het platform ook nieuwe functies die de energietransitie kunnen ondersteunen en versnellen. De nieuwe functionaliteiten bieden de mogelijkheid om de klanten nieuwe diensten aan te bieden – rekening houdend met de digitale meters – en zullen het op termijn mogelijk maken te kiezen voor afzonderlijke contracten voor elektriciteitsverbruik en injectie of voor thuisverbruik en verbruik van elektrische auto's, voor dynamische tarieven op uurbasis en voor maandelijkse afrekeningen in plaats van voorschotten.

Nauwkeurigere facturen
Het nieuwe gestandaardiseerde platform zal volgens de initiatiefnemers resulteren in meer transparantie, nauwkeurigere facturen, snellere en beter gedocumenteerde overstap- en verhuisprocessen, meer flexibiliteit voor de eindafnemer en de mogelijkheid voor de afnemer om, indien gewenst, actief deel te nemen aan de energiemarkt.

Overgangsperiode van 2 maanden
De invoering van het nieuwe systeem verloopt geleidelijk vanaf 1 november. Het beïnvloedt tijdelijk – voor een periode van 1,5 à 2 maanden – de werking van de backofficesystemen van de leveranciers.

Tot eind december vindt de hele overgang plaats van de verschillende ‘oude’ systemen van alle netbeheerders en leveranciers naar het centrale systeem. Dat gebeurt grotendeels ‘achter de schermen’ bij alle betrokken partijen. De klanten – gezinnen en bedrijven – zullen weinig tot geen hinder van de operatie ondervinden. Meterstanden kunnen tijdens de overgangsperiode worden geregistreerd of doorgegeven en gewoon worden verwerkt. Wie in november of december van leverancier wil veranderen, kan dit nog steeds. Backoffice- systemen van leveranciers kunnen wel een paar dagen onbeschikbaar zijn tijdens de transitieperiode, waardoor er tijdelijk bepaalde transacties niet mogelijk zijn. Zo kan de afrekening door de voormalige leverancier in deze periode wat langer duren dan normaal.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten