‘We bouwden nooit eerder zoveel installaties en konden nooit zoveel gezinnen overtuigen van een energietransitie als in 2024’, aldus algemeen directeur Maarten Michielssens. “Dat leverde ook sterke winstcijfers op - volledig tegen de stroom in. En dat in het slechtste zonnejaar in 25 jaar, geteisterd door faillissementen en waardeloze prijzen voor zonne-energie.’
Meer dan 60.000 klanten
De 8.000 zonnepaneleninstallaties die EnergyVision in 2024 bouwde, zijn goed voor een vermogen van 66,8 megawatt, wat 42 procent meer is dan in 2023.
Bovendien wist het als nieuwe energieleverancier in een half jaar tijd meer dan 60.000 klanten aan te trekken. Dat waren er volgens Michielssens bijna 5 keer meer dan verwacht. De directeur noemt de prestatie bijzonder, omdat België in 2024 het laagste aantal zonuren sinds het kalenderjaar 2020 kende. ‘In vergelijking met 2023 daalde de opbrengst per zonnepaneel dit jaar met 10 tot 15 procent en ten opzichte van 2022 zelfs met 19 procent. Dat zijn voor consumenten geen overtuigende argumenten. Nochtans willen vele gezinnen wel de energietransitie maken. Ze hebben alleen de middelen niet of willen geen risico nemen. Wij slagen erin om die onzekerheid weg te nemen. Dat doen we door gratis zonnepanelen te koppelen aan onze energiecontracten, die we kosteloos plaatsen. Zo kunnen we minstens 35 procent van de energiefactuur voor minstens 10 jaar vastklikken aan een vast tarief.’
Verder groeien
Ook in 2025 wil het energiebedrijf volgens Michielssens verder groeien en heeft het zijn pv-systemen al afgesteld op een veelvoud van het aantal klanten dat het vandaag telt.
Michielssens besluit: ‘Alle stroom komt uit de eigen productie, die in de komende maanden en jaren nog een stuk wordt opgevoerd door onder andere grote zonneparken. We willen het aanbod in Vlaanderen openstellen voor nog meer mensen, en zo nog meer gezinnen de omslag naar groene energie laten maken. Daarom voegen we voor klanten de mogelijkheid toe om – naast 100 procent groene stroom – ook aardgas af te nemen. Maar dan wel tijdelijk. Zo is het de bedoeling om op termijn een duurzamer alternatief te lanceren.’