In de eerste jaren zal de import van groene waterstof daarbij wel hogere kosten dan opbrengsten kennen. Toch kan het op lange termijn 2 miljard euro aan rendement opleveren als er gerichte financiële instrumenten en beleidsmaatregelen worden toegepast. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door Invest-NL in samenwerking met Port of Amsterdam, Ecolog en Tata Steel.
Import als oplossing
Groene waterstof is volgens de onderzoekers essentieel om sectoren die moeilijk te elektrificeren zijn – zoals zware industrie, transport en luchtvaart – te verduurzamen. De Nederlandse groene waterstofproductie kan de toekomstige vraag waarschijnlijk niet aan, vanwege de beperkte capaciteit aan hernieuwbare energie.
De casestudie wijst op een financieringskloof van 2,4 miljard euro in de eerste 11 jaar van het project, ondanks dat op de lange termijn 2 miljard euro aan rendement wordt voorzien. Om dit gat te dichten, ziet Invest-NL een bepalende rol voor de overheid. Concrete interventies, zoals een contract for difference (cfd), achtergestelde leningen, en aanpassingen in wet- en regelgeving bieden volgens de organisatie zekerheid aan investeerders en versnellen de ontwikkeling van een stabiele markt voor groene waterstof. Naast de genoemde interventies vanuit de overheid is een cruciale rol weggelegd voor een aggregator die vraag en aanbod bundelt en langetermijncontracten aangaat met zowel producenten als afnemers.
Blauwdruk
‘Import van groene waterstof is een essentieel onderdeel om de klimaatdoelen te halen en tegelijkertijd de positie van Nederland als energieknooppunt te versterken’, aldus Dolores de Rooij, senior business development manager Blended Finance bij Invest-NL. ‘Samenwerking en gerichte financiering om de risico’s voor private financiers weg te nemen zijn hierbij cruciaal.’
Het rapport – gemaakt door Rebel Group en Invest-NL in opdracht van het consortium Port of Amsterdam, Ecolog en Tata Steel – dient volgens haar als voorbeeldcase en is ook van waarde voor andere importprojecten. Het bevat een analyse over de verschillende sectoren waar groene waterstof toegepast kan worden en toont hoe gerichte interventies groene waterstofimport niet alleen in Nederland maar in heel Europa haalbaar kunnen maken. ‘De haven van Amsterdam is daarbij strategisch gepositioneerd als knooppunt voor Noordwest-Europa’, besluit De Rooij.
De maart 2025-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de vakbeurs Solar Solutions Amsterdam, zonnecarports, het productteam circulaire zonnepanelen en de zakelijke zonnedakenmarkt.