De circulaire – gemaakt op verzoek van de Belgische minister van Financiën Vincent Van Peteghem – gaat ervan uit dat de werkelijke laadkosten terugbetaald worden door de werkgever en biedt een oplossing voor de administratieve lasten die vandaag de dag nog gepaard gaan bij het vaststellen van die werkelijke kosten.
Elke onzekerheid wegnemen
‘Met deze circulaire nemen we elke onzekerheid weg die zou bestaan bij werkgevers en werknemers over de fiscale behandeling van thuisladen van elektrische bedrijfswagens’, stelt Van Peteghem. ‘Ons bedrijfswagenpark is razendsnel aan het verduurzamen, dat is goed nieuws en dat zullen we blijven aanmoedigen.’
Van Peteghem stelt te erkennen dat de huidige beschikbare technieken nog niet altijd op eenvoudige wijze toelaten om de werkelijke elektriciteitskosten bij werknemers nauwkeurig te meten. Daarom wordt nu de tijdelijke administratieve tolerantie toegestaan. De ontwikkeling van nieuwe technologische hulpmiddelen moet deze tolerantie op termijn overbodig maken. ‘We zien nu al dat nieuwe technologieën op de markt komen, maar dat ze nog volop in gebruik moeten worden genomen’, aldus van Peteghem.
Vast bedrag per kilowattuur
De circulaire verduidelijkt dat voor het berekenen van de werkelijke elektriciteitskosten gebruik mag worden gemaakt van een vast bedrag per kilowattuur, op voorwaarde dat dit vast bedrag per kilowattuur niet meer bedraagt dan het toepasselijk CREG-tarief voor een huishouden met digitale teller en een verbruik van 8.000 kilowattuur.
Het maximaal vast bedrag per kilowattuur wordt voor elk betrokken kwartaal bepaald per gewest aan de hand van de woonplaats van de werknemer, zodat er slechts 4 keer per jaar een aangepast maximumtarief geldt.