Met Nouwen als nieuwe chief executive officer en dito strategie is VDH Solar klaar voor het volgende hoofdstuk van de energietransitie. Het was niet het gemakkelijkste moment in de zonne-energiesector om te starten. Toch stond Miranda Nouwen te trappelen om in het voorjaar van 2024 aan te treden als chief executive officer van VDH Solar en daarmee oprichter Lucien van der Heide en chief executive officer Jurgen Hoogeveen op te volgen.
Pijnlijk
Met de openhartigheid die Nouwen kenmerkt, bekent ze direct bij haar start enkele pijnlijke beslissingen te hebben moeten nemen. ‘Net als bij zoveel bedrijven in de zonne-energiesector paste de kostenstructuur van VDH Solar niet langer bij het omzetniveau’, aldus Nouwen. ‘In zo’n geval staan je 2 dingen te doen: de kosten verlagen én de omzet verhogen. Om de kosten te verlagen, hebben we van 15 medewerkers afscheid moeten nemen. Tegelijkertijd zijn we direct aan de slag gegaan om new business te creëren. Om dat doel te bereiken, hebben we een bedrijfsstrategie opgesteld die 12 speerpunten bevat en ook weerklinkt in onze nieuw slogan “De groothandel voor energieopwekking en -opslag”.’
Nouwen, een Brabantse pur sang, staat met beide benen op de grond. Minimaal een dag in de week gaat ze samen met de verkopers van VDH Solar op bezoek bij installateurs. Het met de klant in verbinding staan, is haar met de paplepel ingegoten en heeft ze nog altijd hoog in het vaandel staan.
Sterke aandeelhouder
Na een lange carrière in de IT en de techniek kwam ze zo’n 5 jaar geleden in de zonne-energiesector terecht. Ze vervulde commerciële directiefuncties bij Solar Monkey en Autarco om hen te helpen bij de opschaling van hun activiteiten. Bij VDH Solar staat haar een soortgelijke taak te wachten. De aandeelhouders van VDH Solar – waarbij Gilde Equity Management een meerderheidsaandeel heeft – beseffen als geen ander dat de groothandel van de toekomst veel meer moet zijn dan een veredelde dozenschuiver van zonnepanelen, omvormers en toebehoren. ‘Bovendien zal de residentiële markt voor zonnepanelen niet meer terugkeren op het oude niveau’, is Nouwen stellig. ‘Dat betekent dat we nieuwe producten zullen voeren en nieuwe markten gaan aanboren. Overigens prijzen we ons gelukkig dat we een sterke aandeelhouder achter ons hebben staan die een duidelijke langetermijnvisie heeft.’
Nouwen benoemt in het kader van die visie 2 belangrijke wijzigingen. Allereerst gaat VDH Solar zich ‘volle bak’ op batterijen storten. ‘Daarnaast gaan we ons ook concentreren op de commerciële markt. VDH is van origine een residentieel huis en we zullen de residentiële installateur ook nooit in de steek laten. Tegelijkertijd vraagt het bedienen van de zakelijke markt andere kwaliteiten van ons personeel. Daarom hebben we bijvoorbeeld 2 technische mensen in huis die installateurs helpen bij de engineering van zakelijke pv-installaties, laadpalen en batterijen om ook daar onze toegevoegde waarde te laten zien.’
Lees het volledige artikel hieronder in de Solar Magazine Marktgids Zonne-energie 2025.