Zo kunnen omvormerfabrikanten hun toegevoegde waarde behouden. Daarbij moeten wel enkele uitdagingen het hoofd geboden worden, niet op de laatste plaats die van het verhogen van de cybersecurity.
Repowering
Met de eerste grote verkoopgolf aan het begin van het vorige decennium komen de eerste- generatie-omvormers die in Vlaanderen zijn geïnstalleerd aan het einde van hun levensduur. In Nederland vond de eerste installatiepiek weliswaar later plaats, maar werd niet zelden gekozen voor goedkope producten van slechte kwaliteit waardoor ook in Nederland de eerste grote aantallen omvormers het einde van hun levensduur bereiken.
Vlaanderen heeft in de voorbije jaren de omvormers van het eerste uur al in groten getale vervangen. Afnemende productie, verlopen garanties en het niet langer beschikbaar zijn van reserveonderdelen waren de belangrijkste redenen. Door de snelle technologische vooruitgang voldoen oudere toestellen ook simpelweg niet meer aan de hedendaagse eisen. Repowering, waarbij oude omvormers – en eventueel zelfs de zonnepanelen – worden vervangen door moderne exemplaren die direct geschikt zijn voor het aansluiten van (thuis)batterijen, is daarmee volstrekt logisch. Exacte cijfers over de marktomvang die gemoeid is met repowering zijn niet bekend, maar zeker is dat het de aandacht van installateurs moet wekken. Niet alleen omdat zij in de huidige marktsituatie verlegen zitten om werk, maar vooral ook omdat het volop mogelijkheden biedt voor herhaalaankopen in de vorm van energiemanagementsystemen, thuisbatterijen en laadpalen.
Inmiddels heeft vrijwel iedere zichzelf respecterende omvormerfabrikant zijn eigen energiemanagementsysteem gelanceerd. Uitgangsprincipe van al deze energiemanagementsystemen is dat ze gebruikmaken van kunstmatige intelligentie om het rendement van zonnepaneel- en thuisbatterijeigenaren te verhogen. Het vertrekpunt is consumenten live inzicht bieden in de prestaties van hun ‘energiehuishouden’.
Netwerkmarges
Menig zonnepaneelbezitter zal via dat live inzicht ook met grote regelmaat van de klok willen controleren of zijn omvormer ook wel echt zonne-energie produceert. Meer en meer zonnepaneeleigenaren in Nederland en Vlaanderen werden de voorbije jaren namelijk geconfronteerd met uitvallende omvormers. Daarvan lag de schuld niet bij de omvormer of de fabrikanten daarvan, maar bij het stroomnet. Door de enorme hoeveelheid zonne-energie die in beide landen inmiddels geproduceerd wordt, loopt de spanning op het stroomnet in woonwijken regelmatig te hoog op waardoor zonnepaneelomvormers zich ter beveiliging uitschakelen.
Het noopte Fluvius om in 2024 een actieplan uit te rollen, nadat de Vlaamse netbeheerder in 2023 maar liefst 5.042 klachten ontving over uitvallende omvormers. Daarbij worden data van honderdduizenden digitale meters ingezet om het probleem aan te pakken door in detail de netwerkmarges te bepalen. Dat werpt inmiddels zijn vruchten af, want het aantal klachten over uitvallende omvormers is in Vlaanderen met zo’n 40 procent gedaald.
Lees het volledige artikel hieronder in de Solar Magazine Marktgids Zonne-energie 2025.