De orderboeken zijn bovendien een stuk minder goed gevuld dan groothandels de voorbije jaren gewend waren. Het toenemende aantal orders uit het buitenland en de eerste batterijverkopen vormen voorzichtige lichtpuntjes. In de zoektocht naar nieuwe groei proberen de investeerders en ondernemers achter de groothandels een nieuw succesrecept te vinden. Met kunstmatige intelligentie en true pricing zijn mogelijk de eerste 2 ingrediënten in beeld.
Afwaarderen
De door de energiecrisis opgevolgde coronacrisis verleidde distributeurs om in 2023 grote voorraden aan te leggen, maar in het kalenderjaar 2024 hebben ze daar de pijnlijke gevolgen van ondervonden. De strategie om hogere voorraadposities aan te houden, dwong de groothandels door de sterk gedaalde prijzen om massaal voorraden af te waarderen. Doordat de voorspelde giftige cocktail van dalende verkopen en grote voorraden ook nog eens werkelijkheid is geworden, heeft vrijwel iedere groothandel in 2024 moeten reorganiseren.
Autoriteit
Waar veel groothandels de hoop hadden dat na de halvering van de zonnepaneelprijs in 2023 de daling in 2024 zou stoppen, kwamen ze bedrogen uit. De prijsdaling was weliswaar niet zo groot als het voorgaande jaar, maar Chinese fabrikanten voelden zich gedurende het kalenderjaar 2024 genoodzaakt om door de oplopende Europese voorraden de zonnepaneelverkoopprijzen te verlagen tot onder de kostprijs, en dat speelde groothandels parten bij het op peil houden van hun omzet.
De in de Benelux actieve groothandels zijn in 2024 om die reden doorgegaan met het verbreden van hun assortiment met tal van aanverwante producten; van laadpalen tot (thuis)batterijen, energiemanagementsystemen en zelfs warmtepompen. De groothandel moet er bij dit alles voor waken dat de uitbreiding van het productportfolio niet ten koste gaat van de opgebouwde autoriteit. Specialisme heeft ze de voorbije jaren immers groot gemaakt en een voorsprong gegeven in de strijd met traditionele elektrotechnische groothandels, want in de niche kon ‘autoriteit’ worden opgebouwd.
Verliezers en winnaars
Dat er in groothandelsland kansen en uitdagingen en daarmee winnaars en verliezers zijn, is van alle tijden. Groei is ook anno 2025 nog mogelijk voor de winnaars, mits voldoende onderscheidend vermogen getoond wordt. Degenen die zich onderscheiden, kunnen overleven en groeien. Anderen zullen afvallen en ruimte bieden voor de winnaars.
De boodschap voor groothandels is duidelijk: ze moeten hun strategie aanpassen, excelleren in de uitvoering en slim digitaliseren. Bedrijven met goede ideeën en onderbouwde en realistische prognoses zijn nog steeds financierbaar, zolang ze kunnen aantonen dat er voldoende kasstroom wordt gegenereerd om aan alle verplichtingen te blijven voldoen. De krimp van de zonne-energiesector valt samen met de snelle opkomst van kunstmatige intelligentie (ai) en die combinatie zal ervoor zorgen dat de kaarten de komende jaren opnieuw geschud worden.
Verborgen schat
Kunstmatige intelligentie (ai) zal de verborgen schat in de klantdata vrijmaken en kan een rol spelen in het efficiënter maken van interne processen, contentcreatie, prijsanalyses en voorraadoptimalisatie. Met ai kunnen op basis van koopgedrag en browsegeschiedenis gedrag, voorkeuren en behoeften van klanten geanalyseerd worden. Daaruit volgen relevante, gepersonaliseerde aanbevelingen die de klant helpen om sneller en gemakkelijker de juiste producten te vinden, en de kans op conversie vergroten.
Kunstmatige intelligentie kan ook de klantenservice verbeteren door 24 uur per dag en 7 dagen per week chatbots te bieden die automatisch vragen beantwoorden, problemen oplossen, feedback verzamelen of bestellingen plaatsen. Dat verkort wachttijd, verlaagt kosten en verhoogt klanttevredenheid.
Lees het volledige artikel hieronder in de Solar Magazine Marktgids Zonne-energie 2025.