
Hoe staat de uitrol van elektrische auto’s ervoor in Nederland?
‘Het aandeel batterij elektrische voertuigen in Nederland is een kleine 6 procent, dat van plug-in hybrides zo’n 3 procent. We willen naar 100 procent volledig elektrische nieuwverkopen in 2030, zo spraken we af in het Nederlandse klimaatakkoord. Het staat er dus niet florissant voor.’
Dit komt door?
‘Beleidsarmoede, bijvoorbeeld op het vlak van het invoeren van zero-emissiezones in steden. Wat dat betreft wordt in de Tweede Kamer nu eerder zand in de raderen gestrooid dan olie. Tegelijkertijd, de verkoopcijfers van afgelopen november zijn net bekend en daar zie ik een lichtpuntje. 80 procent van de nieuw verkochte auto’s had een stekker - 40 procent was plug-in hybride en 40 procent volledig elektrisch. Er is een ongelofelijke technologieshift gaande; de transitie gaat gewoon door.’
Hoe verklaar jij de populariteit van die plug-in hybrides?
‘Mensen willen blijkbaar elektrisch rijden, maar hebben nog niet voldoende geloof in batterij elektrische voertuigen. Dat heeft natuurlijk heel veel te maken met de fabels die nog steeds de ronde gaan, bijvoorbeeld over onvoldoende range, niet genoeg trekkracht om je caravan te verslepen, een gebrek aan laadinfra, brandveiligheid, dat de ANWB je niet kan helpen bij pech, dat wachten op de waterstofauto verstandiger is en meer van dat soort onzin. Met een plug-in hybride kun je ook op benzine rijden. Dat geeft een gevoel van zekerheid en comfort. Dat begrijp ik, maar het is niet nodig.’
Hoe bestrijd je die misvattingen?
‘Met feitelijke wetenschappelijke informatie, zoals we doen op nederlandelektrisch.nl. Tegelijkertijd geven deze verkoopcijfers ook aan dat een gedegen beleid het verschil kan maken; relatief eenvoudig kan zorgen voor de push van hybride naar volledig elektrisch. Maar daar is dus gebrek aan of, beter, het ontbreekt geheel.’
Jij noemt dit beleidsarmoede…
‘Wat dat betreft is er niets veranderd ten opzichte van ons gesprek begin dit jaar en valt er weinig te verwachten van het nieuwe kabinet. Dat houdt zich zelfs niet aan afspraken die eerder zijn gemaakt aangaande het corrigeren van het gewicht van elektrische auto’s met dat van vergelijkbare fossiele auto’s zodat de motorrijtuigenbelasting (mrb) gelijk is. Van stimulering is geen sprake, eerder van ontmoediging.’
Je had het ook over zero-emissiezones…
‘De komst staat al 7 jaar in de planning bij 14 grote steden. Nu wordt er opeens verwarring gezaaid en misinformatie verspreid in Den Haag. Zo heeft men het over uitstel en de wenselijkheid van collectieve ontheffing, bijvoorbeeld voor ondernemers in netcongestiegebieden die daardoor lastig kunnen overstappen op elektrische voertuigen. Die mogelijkheid lag al vast. Bovendien heeft de Tweede Kamer in dit geval geen mandaat.’
Dat ligt bij?
‘De gemeenten die zich hebben gecommitteerd aan het invoeren van zero-emissiezones in het Klimaatakkoord en daar al heel lang met man en macht aan werken. Zij geven gelukkig aan door te zetten, ondanks politieke en maatschappelijke onrust. Als ik een marktkoopman op tv zie klagen omdat hij net 5 dieselbussen heeft aangeschaft en daarmee de stad niet meer in mag, dan beschouw ik dat als huilie huilie. Als ondernemer moet je weten welke regels aanstaande zijn en deze staan al heel lang op stapel. Daar had je rekening mee kunnen houden.’
Waarom loopt dit allemaal zo in de Nederlandse politiek?
‘Dat is een lastige vraag. Laatst riep Henk Vermeer, lid van de Tweede Kamer voor de BBB, op om de accijnsverhoging terug te draaien. De reden: te veel mensen stoppen daardoor met roken en dat is slecht voor de staatskas. Dat is natuurlijk de omgekeerde wereld, volstrekt ridicuul. Wellicht is echter hetzelfde aan de hand wat betreft elektrisch rijden. Het is zeer wel denkbaar dat de Nederlandse regering verslaafd is aan accijns op benzine en diesel, en daar is geen alternatief voor.’
Daarmee wordt dan wel de energietransitie ondermijnd…
‘In België gaat de opkomst van de elektrische auto heel hard dankzij belastingvoordelen en CO2-belasting op hybrides en fossiel. In Noorwegen ligt de verkoop van nieuwe batterij elektrische auto’s al op 93 procent, mede door fiscale voordelen en bijkomende bonussen zoals mogen rijden op de busbaan en gratis parkeren. Het kan dus gewoon. In het Klimaatakkoord spraken we af te werken aan duurzame, bereikbare en betaalbare mobiliteit voor iedereen. Ik heb nog geen rapport gelezen waarin motorrijtuigenbelasting op basis van het aantal gereden kilometers niet werd aangedragen als een belangrijke oplossing. Doe dat dan ook en maak elektrisch rijden daarbij een stuk goedkoper dan fossiel. Dan kan iedereen die dat wil en het zich kan veroorloven nog steeds de keuze maken voor een P.C.-Hoofttractor, maar zal ev snel mainstream worden.’
2025 wordt niet het jaar van de definitieve doorbraak van elektrisch vervoer in Nederland…
‘Dat is zeker. Maar ik hou me ook vast aan die verkoopcijfers van afgelopen november. Die zijn zeer bemoedigend. Mensen willen echt wel, en een klein zetje in de rug volstaat. Dat is hoopgevend, temeer omdat er ook steeds meer goedkopere elektrische voertuigen op de markt worden gebracht en hoe meer er worden gekocht, hoe eerder ook een volwassen tweedehandsmarkt ontstaat. Ik kijk dus met argwaan naar onze overheid, maar met vertrouwen naar de toekomst.’
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.