logo
wvhj2023
© Pro Creators | Dreamstime.com
© Pro Creators | Dreamstime.com
30 november 2024

Warmtefonds verlaagt plotseling maximale lening thuisbatterijen: ‘Consumenten in problemen’

Nationaal Warmtefonds heeft het maximale bedrag dat consumenten kunnen lenen voor een thuisbatterij plotseling én zonder vooraankondiging verlaagd. Installateurs melden dat consumenten in de problemen komen.

Waar consumenten tot 11 november afhankelijk van hun inkomen tot 28.000 euro konden lenen voor de aanschaf van een thuisbatterij, is het maximale bedrag van de Energiebespaarlening voor een thuisbatterij sinds die datum naar beneden bijgesteld tot 8.500 euro. Het Warmtefonds stelt dat voor dat bedrag doorgaans batterijen kunnen worden aangeschaft ‘die in de meeste gevallen voldoende opslagcapaciteit bieden voor zelf opgewekte zonne-energie’.

Forse groei
In de afgelopen periode stelt het fonds geconfronteerd te zijn met een forse groei in het aantal aanvragen voor thuisbatterijen en een toename in het benodigde leenbedrag voor batterijen met meer opslagcapaciteit.

Na vragen van de redactie van Solar Magazine laat het fonds weten dat zijn primaire doelgroep woningeigenaren met een verzamelinkomen tot 60.000 euro zijn. ‘We hebben bekeken wat een dergelijk huishouden gemiddeld opwekt aan eigen zonnestroom om in een thuisbatterij op te slaan voor eigen gebruik. Gemiddeld gezien is een thuisbatterij van 8.500 hiervoor voldoende. Woningeigenaren die een grotere thuisbatterij wensen aan te schaffen, hebben ook recht op dit mogelijke leenbedrag (red. van 8.500 euro).’

Lopende aanvragen
De installateurs die de problemen aanhangig hebben gemaakt, spreken over ‘onverwachte en aanzienlijke financiële gevolgen’ voor hun klanten. Klanten hebben namelijk voor 11 november offertes van installateurs ondertekend en financieringsaanvragen ingediend op basis van de oude voorwaarden die het Warmtefonds aan de lening stelde. Door het maximale leenbedrag ‘overnight’ te verlagen, wordt deze groep consumenten volgens de installateurs nu onverwachts geconfronteerd met extra kosten.

Een van de installatiebedrijven die zich gemeld heeft bij de redactie van Solar Magazine stelt dat een groot aantal van zijn klanten in de problemen is gekomen door het besluit van het Warmtefonds. ‘Zij zijn door het Warmtefonds plotseling voor een voldongen feit geplaatst, want de verlaging van het maximale leenbedrag werd op 11 november na sluitingstijd per mail bekendgemaakt. Terwijl huiseigenaren voor die datum al een offerte van meer dan 8.500 euro voor een thuisbatterij hadden ondertekend van de installateur en hiervoor gebruik wilden maken van de Energiebespaarlening, kunnen zij nu plotseling niet genoeg geld meer lenen bij het Warmtefonds. Zij zijn daardoor nu aangewezen op een duurdere aanvullende lening van bijvoorbeeld een andere financieringsinstelling. Wij vinden dit onbegrijpelijk en vinden dat er voor lopende aanvragen van klanten die vóór 11 november hun offerte hebben ondertekend een overgangsregeling moet komen.’

Niet van plan
Het Warmtefonds lijkt vooralsnog niet van plan om consumenten die al voor 11 november een offerte van een installateur hebben ondertekend tegemoet te komen. ‘Nationaal Warmtefonds adviseert woningeigenaren om eerst de offerte van Nationaal Warmtefonds af te wachten alvorens een contract af te sluiten met een aanbieder of installateur’, is het enige dat een woordvoerder van het Warmtefonds laat weten na vragen over een eventuele overgangsregeling en consumenten die in de problemen zijn gekomen.

Een van de installatiebedrijven, dat anoniem wil blijven, verwijt het Warmtefonds tegenstrijdige communicatie wat tot verwarring leidt. ‘Sommige van onze klanten zijn door het Warmtefonds geïnformeerd dat ze nog onder de oude voorwaarden vallen, terwijl andere worden geïnformeerd dat het nieuwe leenplafond voor hen geldt.’

Onjuiste informatie
Overigens laat de woordvoerder van het Warmtefonds weten consumenten te willen waarschuwen voor aanbieders die thuisbatterijen verkopen en daarbij ‘onjuiste informatie delen over de financieringsmogelijkheden’ bij het Nationaal Warmtefonds.

De woordvoerder hierover: ‘Bijvoorbeeld door de indruk te wekken dat een thuisbatterij “gratis” of met “subsidie” kan worden gekocht door een aanvraag te doen bij het fonds. Dit is niet juist. Het fonds verstrekt uitsluitend leningen voor energiebesparende maatregelen waaronder een thuisbatterij. Het fonds benadert geen – nieuwe – klanten, telefonisch of aan huis, voor het afsluiten van een Energiebespaarlening of verduurzamingsmogelijkheden. Ook werkt het niet samen met aanbieders of andere partijen die thuisbatterijen verkopen.’

Wél nodig
De installateurs die zich gemeld hebben bij de redactie, benadrukken tot slot dat het besluit van Nationaal Warmtefonds onvoldoende gemotiveerd is. ‘Wij leveren bij een groot aantal klanten thuisbatterijen met een opslagcapaciteit van 20 kilowattuur. Zij hebben een zonnepaneelinstallatie die in het voorjaar en de zomer overdag 25 tot 35 kilowattuur stroom opwekt. Die stroom willen ze gebruiken als ze ’s avonds thuiskomen. Het is niet uit te leggen dat deze groep mensen nu plotseling niet meer voor de financiering van zo’n thuisbatterij terechtkan bij het Warmtefonds. Al helemaal niet, omdat zij al midden in het aanvraagproces zaten. Wij hopen dat het Warmtefonds in de komende weken alsnog besluit om een overgangsregeling in te stellen én de verlaging van het maximale leenbedrag terugdraait.’

Deel dit artikel:
In samenwerking met
storage_magazine_logo

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten