logo
wvhj2023
© We Drive Solar
© We Drive Solar
29 november 2024

Elektrische deelauto’s Utrecht leveren stroom terug om problemen stroomnet te bestrijden

Renault Group, MyWheels, We Drive Solar en gemeente Utrecht starten het eerste Europese grootschalige vehicle-to-grid (v2g)-deelautoproject waarbij elektrische auto's stroom terugleveren om congestie tegen te gaan.

MyWheels, het grootste deelautoplatform in Nederland, gaat een vloot van 500 elektrische Renault-voertuigen beheren, bestaande uit Renault 5 en Renault 4 E-Tech-modellen. De auto’s worden vanaf maart 2025 in Utrecht geplaatst om daar hun dubbele rol te vervullen als stedelijke mobiliteitsoplossingen en als energiebuffers. De elektrische deelauto’s bieden 10 procent van de benodigde flexibiliteit in de regio Utrecht om zonne- en windenergie over dag en nacht in evenwicht te brengen.

Meer dan 35 procent
Met meer dan 35 procent van de daken bedekt met zonnepanelen, leent Utrecht zich volgens de initiatiefnemers uitstekend voor de uitrol van dit initiatief. Dankzij v2g-technologie kunnen elektrische voertuigen energie opslaan uit en terugleveren aan het lokale stroomnet tijdens piekuren. Het Utrechtse project combineert de deelautodienst en geavanceerde technologie om het lokale stroomnet te balanceren.

We Drive Solar plaatste in 2019 onder toeziend oog van Koning Willem-Alexander de eerste bidirectionele laadpalen. Na verschillende tests met elektrische auto’s zijn in MyWheels en Renault de partners gevonden om de technologie op te schalen.

Buurtbatterijen
‘Met dit initiatief laten we zien hoe gedeelde mobiliteit en slimme technologie samen de energietransitie kunnen versnellen’, aldus de Utrechtse wethouder Eva Oosters van Milieu en Emissieloos Vervoer. ‘Door elektrische deelauto’s in te zetten als rijdende buurtbatterijen, creëren we duurzame, zelfvoorzienende wijken én maken we ruimte vrij voor groen en leefbaarheid in de stad. Het is een mooie, belangrijke stap vooruit en hopelijk het begin van nog veel meer van dit soort innovatieve samenwerkingen in Europa.’

Laurens van de Vijver, chief executive officer van MyWheels, besluit: ‘Met de samenwerking beantwoorden we twee uitdagingen – de mobiliteits- en energietransitie – met 1 oplossing: een rijdende buurtbatterij. De inzet van technologie maakt het mogelijk om elektrische deelauto’s voor twee doelen in te zetten. Op basis van gebruik en reserveringen zorgen we dat deelauto’s voldoende energie hebben om rond te rijden, terwijl we de overige capaciteit inzetten om het lokale energienet op piekuren te ondersteunen.’

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten