De V2G-technologie maakt het mogelijk dat elektrische voertuigen niet alleen stroom van het elektriciteitsnet afnemen, maar ook energie aan het stroomnet terug kunnen leveren. Zo kunnen de zonneauto’s een huishouden of kantoor bijvoorbeeld voorzien van stroom of het stroomnet te stabiliseren.
1,1 megawatt
Het V2G-project in Utrecht is een van de eerste grootschalige toepassingen van bidirectioneel laden waarbij 500 bidirectionele laadstations beschikbaar zijn. De 100 Sions die Sono Motors levert, worden bovendien ingezet voor autodelen.
Het ontlaadvermogen van de Sion van 11 kilowatt in combinatie met de batterij helpt de instabiliteit van het stroomnet en de kans op stroomuitval te verminderen. Het piekvermogen van 1,1 megawatt dat door de 100 Sions wordt geleverd, is gelijk aan dat van een zonnedak of zonnepark ter grootte van 2 voetbalvelden.
112 kilometer op de zon
De zonneauto Sion kan via zonne-energie zijn actieradius wekelijks met 112 kilometer vergroten. De carrosserie van de auto is namelijk uitgerust met 248 zonnecellen.
De Sion heeft een batterij van 54 kilowattuur, gebaseerd op lithium-ijzerfosfaattechnologie. Op 1 lading kan het voertuig 305 kilometer afleggen. De energie die in de batterij is opgeslagen, kan ook worden gebruikt om andere elektronische apparaten tot 3,7 kilowatt, of elektrische voertuigen tot 11 kilowatt op te laden of van stroom te voorzien.
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.