‘Zonne-energie wordt steeds duurder inpasbaar.’ Dat stelt Robin Berg, directeur van We Drive Solar. ‘De prijzen van zonnepanelen mogen over de jaren dan flink zijn gedaald; integratie in het energiesysteem vraagt om almaar grotere investeringen in het stroomnet. De volatiliteit in het aanbod van zon en wind is bovendien een gegeven. De vraag is dus hoe je tegen acceptabele maatschappelijke kosten naar 100 procent hernieuwbare energie kunt. Het antwoord ligt in het opslaan van groene elektriciteit.’
Gemakkelijker en goedkoper
Volgens Berg is bij het creëren van flexibiliteit in het energiesysteem niets logischer en effectiever dan gebruikmaken van batterijen van elektrische auto’s. ‘Het gaat heel erg hard met de uitrol van elektrische auto’s: de verkoopaantallen stijgen exponentieel. Daarmee komt op korte termijn een enorm volume aan opslagcapaciteit beschikbaar. Die binnen een 24-uurscyclus aanwenden om overproductie van groene stroom vast te leggen en weer vrij te maken bij tekorten, is goedkoper dan waterstof maken of het plaatsen van grote batterijsystemen.’
10.000 elektrische auto’s
Utrecht wil de eerste regio op de wereld worden met een bidirectioneel energiesysteem. Hierbij worden elektrische auto’s gebruikt om groene elektriciteit te bufferen en weer af te geven wanneer dat nodig is. Om dit te faciliteren, staan inmiddels meer dan 500 bidirectionele laadpalen van We Drive Solar in de stad.
Berg: ‘Binnen dit project werken we onder andere samen met de gemeente, Stedin en ElaadNL. Berekeningen tonen aan dat Utrecht met 10.000 elektrische auto’s kan worden voorzien in de flexibiliteitsbehoefte. Zo kunnen we de stad volledig laten draaien op groene stroom, en wel zo dat de mobiliteit van eigenaren en huurders van elektrische auto’s er niet onder lijdt. Voor heel Nederland zijn daar anderhalf miljoen auto’s voor nodig. In Utrecht gaan we aantonen dat het grootschalig kan, en dat de elektrische auto dus het goud is van de energietransitie.’
Productieauto’s
We Drive Solar werd in 2016 opgericht. Het verdienmodel is tweeledig. Het heeft een snelgroeiende vloot van elektrische deelauto’s. Die groeit dit jaar uit tot 150 stuks en verdubbelt in 2022. Het reserveringssysteem is gekoppeld aan een bidirectioneel laadsysteem, waardoor tevens elektriciteit aan netbeheerders kan worden geleverd.
‘Hoewel ons bedrijf nog niet winstgevend is, gaat het snel die kant op. Ook buiten Utrecht, in steden als Amsterdam, Arnhem en Den Haag, plaatsen we steeds meer deelauto’s. De verkoop van onze laadpalen neemt toe. Zo gaat Engie er 4.000 in Zuid-Holland plaatsen. Uiteraard zijn voor het creëren van een bidirectioneel energiesysteem met behulp van elektrisch vervoer wel auto’s nodig die dat technisch kunnen. In onze pilot werken we samen met Renault. Dat betreft echter specials, en geen productieauto’s. Het goede nieuws is dat Hyundai begin 2022 de IONIQ 5 op de markt brengt die is uitgerust met bidirectionele laadtechnologie, en ook nog eens volgens de Europese laadstandaarden. Dat is een mijlpaal. Andere automerken zullen dan snel volgen en wij blijven deze ontwikkeling pushen, ook binnen Europese projecten. Deze technologie biedt immers enorme kansen om kolen- en gascentrales binnen afzienbare tijd te elimineren uit onze wereld.’
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.