Hoe ontstond het idee voor Find Your Expert Now, oftewel FYXN?
‘Tijdens een borrel met vrienden. Op dat moment waren het nog gouden tijden voor zonnepaneelinstalleurs. De vraag was enorm, de tijdsdruk enorm. Het moest snel en weer door. Dat ging vaak ten koste van de aandacht voor kwaliteit. Ik had het daarover met een installateur die ook aan tafel zat. Hij gaf ook aan dat hij helemaal klaar was met leadgenerators die niet de gewenste kwaliteit boden. Toen viel er bij mij een kwartje.’
Welk kwartje?
‘Er schuilt heel veel waarde in consumenten met een concrete vraag naar verduurzaming in contact te brengen met installateurs die kwaliteit hoog in het vaandel hebben staan. Met dat idee ging ik aan de slag, allereerst gericht op zonnepanelen, inmiddels ook voor andere hernieuwbare technieken zoals warmtepompen en batterijen.’
Wanneer richtte je FYXN op?
‘2 jaar geleden. Oktober vorig jaar is deze vof omgezet in een bv. Dat heeft alles te maken met onze Europese ambities. Wat hier kan, kan ook elders. En we hebben ook een investeerder aan boord met wie we dat kunnen waarmaken.’
Hoe is die kwaliteit verankerd in jullie dienstverlening?
‘Ons eerste product is een platform voor consumenten. Zij kunnen daar installateurs vergelijken, bijvoorbeeld op hun profiel, wat betreft producten, de merken die ze hanteren en online-reviews. We werken momenteel ook aan het implementeren van een eigen systeem voor reviews, waarbij installateurs waardering ontvangen voor gerealiseerde installaties. Daarnaast bieden we een kennisbank met allerhande informatie over verduurzaming. Consumenten kunnen vervolgens zelf contact opnemen met de installateur van hun keuze en wij controleren hun installatie op veiligheid en kwaliteit.’
En aan de kant van die installateurs?
‘FYXN verkoopt dus geen bak met contacten aan installateurs, maar de klant kiest echt zelf voor de installateur. Die weet dus dat hij met een serieuze potentiële klant te maken heeft als die via ons komt. Bovendien ondersteunen we hen met onze expertise, bijvoorbeeld middels inhoudelijke verkooptrainingen, zodat ze het goede verhaal kunnen vertellen en de nodige kwaliteit kunnen bieden.’
En jullie tweede product?
‘We hebben net een deal gesloten met een IT-bedrijf dat zich op hypotheekadviseurs richt. Wij leveren hiervoor tooling voor de berekening van duurzame maatregelen die vervolgens aan financieringsmodellen van dit bedrijf wordt gematcht. Daarmee kunnen de kosten in beeld worden gebracht, de energiebesparing en besparing op de kosten van de hypotheek zelf, doordat bijvoorbeeld het energielabel van een huis wordt verbeterd.’
Je timing om dit bedrijf te starten was ongelukkig…
‘Ons platform ging na een lange ontwikkelperiode april dit jaar online, toen de consumentenmarkt voor zonnepanelen al een aardige klap had gekregen. Die dip is nog niet voorbij, maar het zal linksom of rechtsom goed komen. De energietransitie moet immers door. Bovendien hebben wij een lange adem, mede dankzij onze investeerder. Het tij zal dus keren en wij houden vol.’