logo
wvhj2023
© Giovanni Gagliardi | Dreamstime.com
© Giovanni Gagliardi | Dreamstime.com
29 oktober 2024

Rotterdam wil 10 zonnecarports bouwen op parkeerterreinen, consultatie van start

De gemeente Rotterdam wil op 10 van haar parkeerterreinen zonnecarports bouwen met zo’n 7,5 megawattpiek zonnepanelen. In aanloop naar een selectieprocedure in 2025 start de gemeente nu een marktconsultatie op.

De gemeente wil de informatie die opgehaald wordt tijdens de marktconsultatie gebruiken om een marktgerichte en realistische marktselectieprocedure in de markt te zetten. Voor bedrijven is deelname aan de marktconsultatie interessant om vroegtijdig inzicht te krijgen in de aspecten die Rotterdam betrekt bij de inrichting van de aanbesteding en het later op te stellen programma van eisen.

3,2 vierkante kilometer
De gemeente heeft in het coalitieakkoord 2022-2026 als doelstelling opgenomen om 3,2 vierkante kilometer aan zonnepanelen te realiseren. Om dit doel te behalen zijn alle vormen van zonnepanelen nodig. Rotterdam ziet in solarcarports een mooi voorbeeld van dubbel ruimtegebruik.

Om het goede voorbeeld te geven, heeft de gemeente een inventarisatie uitgevoerd naar geschikte, gemeentelijke parkeerterreinen waar de realisatie van zonnecarports mogelijk is. Deze inventarisatie richtte zich specifiek op de mogelijkheden binnen de huidige gebiedsplannen en ruimtelijke mogelijkheden. Er zijn uiteindelijk 10 geschikte parkeerterreinen als kansrijk naar voren gekomen.

Parkeerterrein

Kilowattpiek

Vierkante meter

1. P1 t/m P3 Maasvlakteboulevard

3551

16942

2. P+R Beverwaard

1469

7028

3. P+R Slinge

500

2400

4. Parkeerplaats aan Marcel Duchampplein

508

2432 m2

5. P-garage Veranda

450

2155

6. Sportpark 16 Hoven

349

1669

7. Zwembad IJselmonde - Weekmarkt Hoogvliet

271

1301

8. Sportcentrum de Wilgenring

187

900

9. Marcel Duchampplein

150

750

10. P+R Schenkel

133

640

Totaal

7.568

33.785

Haalbaarheidsstudies
Voor elk van de parkeerterreinen is volgens de gemeente aanvullend onderzoek nodig voordat gestart kan worden met de realisatie van de solarcarport. Het gaat daarbij onder meer om technische en financiële haalbaarheidsstudies. Daarnaast kent elk parkeerterrein zijn eigen context wat maakt dat er mogelijk specifieke verdiepingsonderzoeken nodig zijn. Gezien de verschillen in omvang en daarmee potentiële opwek van de parkeerterreinen verwacht de gemeente verschillen in de financiële haalbaarheid.

De gemeente overweegt daarom de parkeerterreinen in clusters uit te geven, zodat rendabele parkeerterreinen kunnen compenseren voor de parkeerterreinen die minder rendabel zijn. De omvang en samenstelling van de clusters moeten nog bepaald worden.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten