De gemeente wil de informatie die opgehaald wordt tijdens de marktconsultatie gebruiken om een marktgerichte en realistische marktselectieprocedure in de markt te zetten. Voor bedrijven is deelname aan de marktconsultatie interessant om vroegtijdig inzicht te krijgen in de aspecten die Rotterdam betrekt bij de inrichting van de aanbesteding en het later op te stellen programma van eisen.
3,2 vierkante kilometer
De gemeente heeft in het coalitieakkoord 2022-2026 als doelstelling opgenomen om 3,2 vierkante kilometer aan zonnepanelen te realiseren. Om dit doel te behalen zijn alle vormen van zonnepanelen nodig. Rotterdam ziet in solarcarports een mooi voorbeeld van dubbel ruimtegebruik.
Om het goede voorbeeld te geven, heeft de gemeente een inventarisatie uitgevoerd naar geschikte, gemeentelijke parkeerterreinen waar de realisatie van zonnecarports mogelijk is. Deze inventarisatie richtte zich specifiek op de mogelijkheden binnen de huidige gebiedsplannen en ruimtelijke mogelijkheden. Er zijn uiteindelijk 10 geschikte parkeerterreinen als kansrijk naar voren gekomen.
Parkeerterrein |
Kilowattpiek |
Vierkante meter |
1. P1 t/m P3 Maasvlakteboulevard |
3551 |
16942 |
2. P+R Beverwaard |
1469 |
7028 |
3. P+R Slinge |
500 |
2400 |
4. Parkeerplaats aan Marcel Duchampplein |
508 |
2432 m2 |
5. P-garage Veranda |
450 |
2155 |
6. Sportpark 16 Hoven |
349 |
1669 |
7. Zwembad IJselmonde - Weekmarkt Hoogvliet |
271 |
1301 |
8. Sportcentrum de Wilgenring |
187 |
900 |
9. Marcel Duchampplein |
150 |
750 |
10. P+R Schenkel |
133 |
640 |
Totaal |
7.568 |
33.785 |
Haalbaarheidsstudies
Voor elk van de parkeerterreinen is volgens de gemeente aanvullend onderzoek nodig voordat gestart kan worden met de realisatie van de solarcarport. Het gaat daarbij onder meer om technische en financiële haalbaarheidsstudies. Daarnaast kent elk parkeerterrein zijn eigen context wat maakt dat er mogelijk specifieke verdiepingsonderzoeken nodig zijn. Gezien de verschillen in omvang en daarmee potentiële opwek van de parkeerterreinen verwacht de gemeente verschillen in de financiële haalbaarheid.
De gemeente overweegt daarom de parkeerterreinen in clusters uit te geven, zodat rendabele parkeerterreinen kunnen compenseren voor de parkeerterreinen die minder rendabel zijn. De omvang en samenstelling van de clusters moeten nog bepaald worden.
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.