logo
© Patrickherzbergfotografie | Dreamstime.com
© Patrickherzbergfotografie | Dreamstime.com
16 september 2024

Driekwart consumenten wil elektrische auto gebruiken voor opslaan stroom zonnepanelen

74 procent van de elektrische rijders wil zijn auto gebruiken om stroom van zijn eigen zonnepanelen op te slaan. Dat blijkt uit het Nationaal Laadonderzoek 2024 waaraan 4.952 elektrische rijders deelnamen.

81 procent van de deelnemers aan het onderzoek heeft zonnepanelen, waar dat een jaar eerder nog 77 procent van de elektrische rijders was. Alleen kijkend naar de groep die thuis zijn elektrische auto kan laden, heeft zelfs 91 procent zonnepanelen. Van die groep gebruikt 58 procent de zonnepanelen om de auto direct mee te laden.

Zonnepanelen installeren
De toename in het thuisladen is volgens de onderzoekers mogelijk te verklaren doordat het financieel interessant is voor een groot deel van de respondenten, bijvoorbeeld laden met zonnestroom of via een dynamisch contract. 23 procent van de thuisladers laadt via een dynamisch contract.

Van de elektrische rijders die geen zonnepanelen hebben en niet thuis kunnen laden, wil 7 procent zonnepanelen laten installeren. Het gaat om 13 procent die niet thuis zijn auto laadt en van de thuisladers is dat 4 procent.

Bidirectioneel laden
Als elektrische rijders de mogelijkheid hebben om thuis te laden, dan laadt 58 procent zoveel mogelijk op tijden waarop zonne-energie beschikbaar is. Bij elektrische rijders die niet de mogelijkheid hebben om thuis te laden, leeft de wens om bij voorkeur te laden op zonne-energie bij 41 procent.

Het voordeel van bidirectioneel laden – waarbij niet alleen stroom van het elektriciteitsnet aan de elektrische auto kan worden geleverd, maar ook omgekeerd – wordt vooral gezien in het opslaan van stroom uit zonnepanelen en het huis voorzien van stroom. Aan de openbare laadpaal is 57 procent bereid om de auto te laten fungeren als tijdelijke opslag om het stroomnet te balanceren tegen financiële compensatie. 80 procent van de elektrische rijders voorziet knelpunten bij bidirectioneel laden, vooral onzekerheid over de effecten op batterijcapaciteit en garantie.

Terugleveren
De ev-rijder wil bidirectioneel laden vooral gebruiken om meer zelfvoorzienend te zijn in het stroomgebruik thuis. Financieel voordeel is het minst belangrijk. De elektrische rijder verwacht dan ook bidirectioneel laden vooral toe te passen om de stroom uit zonnepanelen op te slaan voor later gebruik en het eigen huis van stroom te voorzien; beide 74 procent.

De elektrische rijder heeft minder interesse voor het terugleveren van elektriciteit aan het stroomnet, dat wil slechts 40 procent.

Slimme laadpaal
Ruim de helft van de respondenten die thuis kunnen laden heeft een, in meer of mindere mate, slimme laadpaal. Aangezien 58 procent van alle elektrische kilometers thuis wordt geladen, is slim laden volgens de onderzoekers van belang.

Slim laden thuis gebeurt onder andere door middel van local load balancing – een techniek die zorgt dat er langzamer geladen wordt als elders in huis meer stroom wordt gevraagd – uitgesteld laden en een slim energiemanagementsysteem. Dat laatste regelt bijvoorbeeld dat de auto direct geladen wordt door de eigen zonnepanelen of slim gebruikmaakt van dynamische stroomtarieven. Mensen hebben vaker een laadpaal met een slimladen-functie: waar dit in 2021 nog 41 procent was is dat dit jaar al 58 procent.

Het Nationaal Laadonderzoek is in samenwerking met de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) opgezet en uitgevoerd en is een initiatief van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), ElaadNL en de Vereniging Elektrische Rijders (VER). De Rijksuniversiteit Groningen (RUG) is betrokken bij de uitvoering en validatie van het onderzoek.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten